Kraftenhetene skal erstatte motoren og girkassen i forbrenningsmotoren, kunngjorde bil- og lastebilprodusenten mandag.
Anlegget som ligger i byen Halewood, starter produksjonen innen midten av 2024. Delene skal selges i hele Europa.
Ford er en av Storbritannias største eksportører, og de vil få finansiell støtte fra regjeringen. Produsenten har som mål å selge kun elektriske personbiler i Europa innen 2030.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Nullutslipp i 2026
I dag selger Ford elbilen Mach-e, og fra 2023 utvides modellutvalget med en ny bil med lavere pris. Denne er basert på Volkswagens MEB-plattform som blant annet VW ID.3 bygges på. Dette samarbeidet ble inngått for halvannet år siden. Bilen skal bygges ved Fords fabrikk i Köln.
Frem til Ford kun selger elbiler, skal de fra 2026 kun produsere biler med mulighet for nullutslipp. Altså ladbare hybrider i tillegg til elbiler.
El-varebiler
Elektrifiseringen er også på vei til Fords varebiler. De planlegger nå at alle nyttekjøretøy skal tilbys i ladbar variant innen 2024, og forventer at to tredeler av nyttekjøretøyene de selger i Europa skal være ladbare innen 2030.
På dette området ser de for seg at det vil være nødvendig å tilby varianter som hovedsakelig drives av forbrenningsmotorer, for å dekke alle behov.
![Norske olje- og gasselskaper kan bli pålagt å bygge opp store lagre for CO2-lagring framover.](https://images.gfx.no/130x87/2610/2610946/NTB_Alb0OmybGfI.jpg)
EUs nye lov om nullutslipp i industrien kan få stor betydning