Kraftenhetene skal erstatte motoren og girkassen i forbrenningsmotoren, kunngjorde bil- og lastebilprodusenten mandag.
Anlegget som ligger i byen Halewood, starter produksjonen innen midten av 2024. Delene skal selges i hele Europa.
Ford er en av Storbritannias største eksportører, og de vil få finansiell støtte fra regjeringen. Produsenten har som mål å selge kun elektriske personbiler i Europa innen 2030.
Nullutslipp i 2026
I dag selger Ford elbilen Mach-e, og fra 2023 utvides modellutvalget med en ny bil med lavere pris. Denne er basert på Volkswagens MEB-plattform som blant annet VW ID.3 bygges på. Dette samarbeidet ble inngått for halvannet år siden. Bilen skal bygges ved Fords fabrikk i Köln.
Frem til Ford kun selger elbiler, skal de fra 2026 kun produsere biler med mulighet for nullutslipp. Altså ladbare hybrider i tillegg til elbiler.
El-varebiler
Elektrifiseringen er også på vei til Fords varebiler. De planlegger nå at alle nyttekjøretøy skal tilbys i ladbar variant innen 2024, og forventer at to tredeler av nyttekjøretøyene de selger i Europa skal være ladbare innen 2030.
På dette området ser de for seg at det vil være nødvendig å tilby varianter som hovedsakelig drives av forbrenningsmotorer, for å dekke alle behov.

EU i krisesamtaler med europeisk bilindustri