ELBIL

Bilgiganten bygger ny elbil-avdeling. Advarer samtidig mot kinesisk dominans

Selskapet bak Peugeot, Citroën og Opel etablerer elbilsatsing.

Dagens utgave av Peugeot 208.
Dagens utgave av Peugeot 208. Bilde: Groupe PSA
Marius ValleMarius ValleJournalist
6. apr. 2018 - 19:00

PSA-gruppen har etablert en ny elbilenhet internt i selskapet, og omstrukturerer seg for å lansere elektrisfiserte versjoner av alle sine modeller, skriver Automotive News.

Den nye enheten i PSA kalles «Low Emissions Vehicle Business Unit», og skal ifølge selskapet være et steg på veien mot elektrifisering av alle modeller innen 2025. 

Gruppen skal også være sentral i å bidra til at PSA klarer å nå sine CO2-utslippsmål innen 2020. 

Flere nye elbiler på vei

Det er fra før kjent at PSA har flere nye rene elbiler på vei. Opel Corsa vises i elbilutgave neste år. Samme år skal Peugeot 208 og DS 3 Crossback lanseres som elbil. Året etter skal SUV-en Peugeot 2008 komme som elbil. 

Altså er det ikke elbilsatsing noe nytt hos PSA. Dette har de syslet med i mange år i varierende grad. 

Elektrifisering er viktig for europeisk bilindustri, ettersom EU har varslet store bøter til de produsentene som ikke holder seg innenfor CO2-utslippskravene.

Fra og med 2021 skal bilprodusentenes snittutslipp ikke overstige 95 gram CO2 per kilometer. De som har høyere utslipp vil få en bot på 95 euro per gram per registrerte kjøretøy. 

Det kan fort bli snakk om milliardbeløp for de som eventuelt ikke klarer å oppfylle kravet.

Trojansk hest for kineserne

PSA-direktør Carlos Tavares sier ifølge nyhetsbyrået Reuters at slike bøter kan fungere som en trojansk hest for kineserne.

Carlos Tavares i Iran i 2016. <i>Foto:  Mohammad Hassanzadeh/Tasnim News Agency/CC BY 4.0</i>
Carlos Tavares i Iran i 2016. Foto:  Mohammad Hassanzadeh/Tasnim News Agency/CC BY 4.0

En bilprodusent som ilegges slike bøter kan tvinges i kne av gigantiske bøter. EUs antitrustlover vil trolig gjøre det umulig for en annen stor europeisk bilprodusent å kjøpe en annen produsent som er rammet.

Dermed er det åpent for at en kinesisk investor kan komme inn og kjøpe opp. Krav om kraftig reduksjon av CO2 vil i realiteten kreve elektrifisering, og Tavares mener det er kineserne som er verdensledende innen dette. 

Det skal neves at Tavares også leder den europeiske lobbyorgansisasjonen for bilindustrien ACEA. Han mener at EU bør avvente muligheten for bøtelegging frem til europeiske myndigheter har rullet ut et tilstrekkelig ladenettverk for elbiler.

En talsperson for ACEA sier imidlertid til Reuters at de ikke har kontaktet EU-kommisjonen med tanke på nye diskusjoner om kommende utslippskrav.

  • Les flere saker om motor.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.