Lyon: Bilindustrien hadde allerede før bensinprisene gikk i været, investert milliarder dollar i hydrogen drivstoff og brenselceller for biler.
De globale klimaproblemene har presset frem nytenkingen.
Med forventet vekst i bilparken fra 800 millioner i dag til 1,1 milliarder i 2020 og 1,5 milliarder i 2030, må noe gjøres.
Nøkkelen til framtida
Økte oljepriser har bare gjort bilindustrien enda ivrigere. Toppsjefen i GM Europe, Carl-Peter Forster, var usedvanlig tydelig på at hydrogen er fremtiden for bilindustrien under World Hydrogen Energy Conference i forrige uke.
- Dagene med fossil drivstoff er talte. Vi i bilindustrien ser hydrogen som nøkkelkomponenten i en bærekraftig strategi for fremtiden, sa toppsjefen i General Motors Europe Carl-Peter Forster på World Hydrogen Energy Conference i Lyon i juni.
Bred enighet
Han mener det ikke lenger et spørsmål om hydrogen blir tatt i bruk, men når. Det var representantene fra GM, DaimlerChrysler, PSA Peugot-Citroën, Nissan, Honda og BMW enige om.
Bilindustrien skal bare løse tre problemer først:
- Øke levetiden på brenselcellene. Brenselcellene har til nå holdt i 2000 timer, men dersom bilkjøperne skal slippe å kjøpe en svindyr brenselcellepakke annet hvert år, må levetiden mangedobles.
- Kutte kostnadene. Brenselceller og lagringstanker for hydrogen gjør prisen på hydrogenbiler utålelig dyre, en hydrogenbil koster tre ganger så mye som en dieselbil.
- Finne lagringstanker som tar lite plass og gir likevel gir rekkevidde over 500 kilometer.
Dette kan ingen bilprodusent klare alene, men løsninger må finnes i samarbeid mellom produsentene og myndighetene i fler land. Både Department of Energy i USA og EU har planer og budsjetter for forskning og utvikling.
BMW mot strømmen
GM og BMW er rykende uenige om hvordan hydrogen skal brukes i bilen.
BMW har svært liten tro på brenselceller i biler til forbrukermarkedet, i alle fall i overskuelig fremtid. Den tyske bilprodusenten sverger til å bruke hydrogen lett ombygde forbrenningsmotorer.
Brenner
- Vi satser på hydrogen i forbrenningsmotoren for å beholde ytelse og kjøreoppelvelse, sier prosjektdirektør for ren energi Carl-August Graf von Kospoth i BMW.
Omformer
Det har ikke GM mye sans for. Der er det brenselceller for alle pengene.
- Effektiviteten er dårligere i forbrenningsmotorer enn i brenselceller. Brenselceller vil koste mer i begynnelsen, men vil være mest lønnsomt på sikt, sier Forster.
Biler på markedet i 2010
California er trolig stedet i verden som har kommet lengst i utviklingen mot å ta i bruk hydrogen som drivstoff.
Guvernør Arnold Schwarzenegger kjører frem hydrogenmotorveien på langs av delstaten.
Alle bilprodusentene er til stede og viser frem sine prototyper.
- Bilprodusentenes entusiasme for brenselceller vil være det viktigste poenget for å få fart på hydrogendrevne biler, sier professor Dan Sperling ved University of California Davis.
Han har forsket på hydrogensamfunnet i mange år og er regnet som en av ledende kapasitetene på hydrogenanvendelser.
Levetid 10 år
Sperling er mye mer optimistisk på hvor raskt hydrogenbilene vil komme i trafikk enn sine europeiske kolleger.
- I 2010 vil flere bilprodusenter selge brenselcellebiler til det vanlige publikum, sier han til tu.no. Det som bremser en stor utbredelse er antall fyllestasjoner for hydrogen.
- Hva med den korte levetiden på brenselcellene? Ingen kunder vil ha biler som bare varer 2-3 år?
- Levetiden på brenselcellene forbedres raskt, de vi får i 2010 vil holde i ti år, sier Sperling.
Tilbake til basis
Leder for Hydrogenrådet i Norge og forskningsleder på Sintef Materialer og kjemi, Steffen Møller-Holst, er mer nøktern enn professor Dan Sperling. Mye forskning og utvikling gjenstår før brenselcellene blir billige nok har lang nok levetid for forbrukermarkedet.
- Vi må "back to basics". Vi har konsentrert oss om effektiviteten i brenselcellene som er blitt god nok. Nå må vi øke levetiden og da må vi forstå hva som skjer på molekylnivå i membranene og elektrolytten i brenselcellene, sier Møller-Holst.
Politiske initativ
Forandringer i folks forbrukermønster tar langt tid. Derfor er det viktig at politikerne tar initativ til å få i gang utviklingsprosjekter. Det mener president i European Hydrogen Asociation, Lars Sjunnesson, forskningsdirektør i E.on.
- Flere land må gjøre som Norge, sier han med henvisning til den norske hydrogenveien HyNor, som støttes av Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet via Forskningsrådet/ Hydrogenplattformen. På dette område ligger danskene og svenskene etter.