Storbyer som Lagos i Nigeria, Kairo i Egypt og Moskva i Russland er i ferd med å gå fullstendig tett – det er rett og slett for mange biler.
– Det er nesten helt umulig for forretningsmenn og byråkrater å ta seg fram i mange av de største byene i fattige land. Da jeg var på besøk i Lagos var vi helt avhengig av blålys på bilen for å komme oss fram og rekke programmet vi hadde, sier bistandsminister Erik Solheim.
Mangler ressusrer
Trafikkproblemene illustrerer den enorme befolkningsøkningen i megabyene i fattige land.
Myndighetene har ofte ikke penger, ressurser eller vilje til å legge til rette for et fungerende kollektivtilbud. Buss, trikk og t-bane eksisterer bare sporadisk, og dermed blir bilen eneste mulighet til å ta seg fram.
De siste 50 årene har antall biler økt fra 70 millioner til 1,7 milliarder. De neste ti årene forventes verdens bilpark å bestå av 3,4 milliarder biler.
Norge ikke sentral
Solheim engasjerte seg i temaet under et presseseminar i regi av World Watch Institute ( WWI) mandag.
Men Norges bistand er i liten grad opptatt av dette spørsmålet.
Slik svarer Solheim på spørsmålet om Norge har noen programmer for å overføre kompetanse på å bygge infrastruktur og effektive løsninger for byutvikling i fattige land.
– Dette er noe Norge i liten grad engasjerer seg i fordi vi ikke har noen spesielle kompetansefortrinn på dette området. Dette kan store, rike land som selv har storbyer bidra bedre til enn Norge, sier bistandsministeren.
Flyttestrøm
Norge gir imidlertid betydelig bistand til WWI, og Solheim benyttet anledningen til å gjøre rede for noen av de store problemene som rammer fattige mennesker i verdens gigantbyer.
Urbanisering er nemlig tema for årets «State of the world»-rapport fra WWI.
I løpet av dette eller neste år vil mer enn halvparten av verdens befolkning for første gang bo i byer og ikke på landsbygda.
+60 mill.
Selv om byene bare legger beslag på 0,4 prosent av jordas areal, er enkelte byer de reneste miljøbomber.
Forurensing av nærområdet og til atmosfæren er et stort problem som svake regjeringer og myndigheter har liten kapasitet til å håndtere. Samtidig er det ingenting som tyder på at flyttestrømmen snur. Hvert år øker byenes befolkning med minst 60 millioner mennesker.
Endrer søkelys
WWI har i mange år hatt klimaproblemet som tema i sine årsrapporter. Slik forklarer styreleder Øystein Dahle hvorfor instituttet nå har valgt en annen tilnærming:
– Nå er klima på dagsorden alle steder. Vi ønsker å løfte fram problemstillinger som ikke er så langt framme i folks bevissthet og få dem på dagsorden, sier Øystein Dahle.