Løsningen som brukes, kan bli standard over hele landet.
I begynnelsen av 2006 vil alle papirbilletter i hovedstaden bli erstattet med elektroniske kort. Systemet var planlagt introdusert i begynnelsen av oktober, men problemer hos noen av underleverandørene betyr utsettelse til februar.
Flere brukssteder
Det elektroniske kortet kan lagre 8 ulike billettyper.
Har du månedskort i Oslo, kan du i fremtiden bruke samme kort til å kjøpe enkeltbillett på bussen i Bergen, men bare hvis du har fylt opp kortet med verdi, vel å merke.
– Kortet er anbefalt som norsk standard av Samferdselsdepartementet, opplyser informasjonsdirektør i Oslo Sporveier, Merete Agerbak-Jensen. På sikt kan kortet fungere i alle fylker i landet.
Som ski-kort
Kortet fungerer på samme måte som kort i skiheiser. Den største forskjellen er at det kan lagres mer informasjon på disse kortene.
– En liten brikke i kortet aktiviseres av radiosignaler på 13, 56 MHz som sendes fra avleserne. Kortet fôres slik med energi og er i stand til å svare hva det innholder, forklarer Magne Glomnes, som er ansvarlig for prosjektet i Oslo Sporveier.
På sentrumsstasjonene er det oppført sperreporter. Det vil si at det blir helt umulig å snike på T-banen uten å ha gyldig billett. På trikk, buss og tog vil avleserne være plassert der hvor det i dag er plassert stemplingsmaskiner.
Bedre håndbok
De fleste aktørene som har anskaffet elektroniske billettsystemer i Norge, har hatt som utgangspunkt i at deres system skulle snakke sammen med andre systemer.
Det har, ifølge samferdselsdepartementet, ikke vært tilstrekkelig med nasjonale retningslinjer for å oppnå dette fullt ut.
Statens vegvesen har nå revidert håndboka med retningslinjene med mer detaljerte spesifikasjoner. Samferdselsminister Torild Skogsholm vil pålegge alle som anskaffer elektroniske billettsystemer å følge den standarden som Statens vegvesen har utarbeidet.