Google har skaffet seg et fantastisk grep om søk på internett. Til Microsofts store misunnelse.
Flere ganger har it-giganten erklært at de for alvor tar opp kampen. Sist gang var det søkemotoren Bing som skulle gjøre vei i vellinga.
Rører på seg
Og utrolig nok, vil mange si, begynner vellinga å røre på seg. I USA.
Måned for måned har Bing økt markedsandelen. Riktignok fra et veldig lavt nivå er den nå kommet opp i 12 prosent, i følge de siste tellingene.
Overtar Yahoo
Microsoft har også innledet et tett søkesamarbeid med Yahoo. De har erkjent at Bing er en bedre teknologi og vil bytte ut sin egen søkemotor med denne.
Samtidig skal Microsoft overta alle Yahoos utviklere som jobber med søketeknologi.
For Microsoft er det umåtelig viktig fordi det gir dem tilgang til en tredjedel av alle internettsøkene som foretas, og det har enorm betydning for å raffinere algoritmer og annen teknologi.
Går lenger
Det har ikke vært lett for Microsoft å lage et produkt lokker til seg brukere fra Google. "Å google" er jo blitt forfremmet til et verb. Strategien har vært å ta brukerne lenger enn bare å levere lenker selv om de er aldri så relevante.
- Det vi gjør er å levere svar på utvalgte områder i stedet for lenker. Folk bruker søk til å ta beslutninger, enten de skal reise på ferie eller kjøpe produkter. Vi har etablert en rekke partnerskap med leverandører for å levere innhold i svarene vi genererer. Til og med Twitter og Facebook leverer innhold til Bing. I stedet for å bli presentert for lenker til andre nettsteder bearbeides en masse nettsider for å gi relevante svar, sier direktør Arne Uppheim i MSN Norge.
Bedre svar
- Dette er en helt annen måte å presentere søkeresultater på som ofte bringer brukerne nærmere svaret de ønsker. I tillegg til å tilby slik funksjonalitet viser tredjepartsundersøkelser at Bing i USA er like god som Google på det vi kaller longtail søk. Det vil si relevans når folk søker på hele internett, sier Uppheim.
Ikke ennå
Selv om Bing kan brukes over hele verden, er den fulle funksjonaliteten bare tilgjengelig i USA og i Storbritannia. I alle andre land er den i det Microsoft kaller betafasen.
Det betyr at den kan brukes som en vanlig søkemotor i Norge, men vi får ikke de aggregerte svarene som vil tilbys når den lanseres for fullt. Microsoft vil ennå ikke oppgi når det skjer.
Penger til publikum
Når fullversjonen kommer, vil brukerne kanskje få tilgang til cashback-programmet som har blitt veldig populært i USA: Når folk søker etter varer på nettet, får søketjenestene en liten andel av salget. I stedet for å ta alt selv, deler Bing inntektene de får fra nettbutikker med brukerne ved å gi dem kreditter.