En enstemmig Samferdsels- og miljøkomité har gått inn for inn at det skal produseres biogass i Oslo, som skal brukes som drivstoff i kollektivtrafikken.
– Transportsektoren står for over halvparten av Oslo klimautslipp. Vi har derfor i lengre tid vurdert mer miljøvennlige drivstofftyper, sier AP-politiker Rina Mariann Hansen, som er glad for innstillingen.
Nok søppel
Det er klart at biogassen skal lages av matavfall på renseanlegget på Klemetsrud fra 2011 av. Nå vurderes det om man også kan produsere biogass ved renseanleggene for kloakk på Bekkelaget og Slemmestad, og det kan i så fall skje enda tidligere.
– Det er nok husholdningsavfall til at hele bussparken i de største byene kan gå på avfallet til innbyggerne, mener doktoringeniør Jon Arvid Lie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.
Det er rådgiver i Avfall Norge, Henrik Lystad enig i:
– Riktig spennende blir det hvis vi også får med nabokommunene.
Gjøres i Sverige
I mange år har svenskene i de største byene kunne kjøre rundt i busser som går på biogass. Biogass er metan utvunnet av avfall. Gassen lages ved at organisk materiale råtner i tette tanker.
– Gassen som oppstår består av ca. 60 prosent metan og ca. 40 prosent CO 2. For å kunne ta gassen i bruk som drivstoff må den gjennom en renseprosess som fjerner CO 2 og øker metaninnholdet til ca. 96 prosent, sier doktoringeniør Jon Arvid Lie ved NTNU i Trondheim. Etter rensing komprimeres gassen, som da kan brukes som drivstoff.
Dyre busser
I Fredrikstad kjører det i dag rundt seks busser, som går på biogass fra Fredrikstad Biogass AS.
– Planen var 12 busser, men det viste seg at det ble for dyrt å kjøpe inn alle disse bussene. Vårt anlegg går derfor for halv maskin. Vi kunne komprimert dobbelt så mye gass til drivstoffbruk, sier Vigdis Giltun, styreleder i Fredrikstad Biogass AS.
Klimanøytral
Hun tror derimot på bedre tider.
– Det er stor interesse for biogass som drivstoff nå og erfaringene med bussene er svært positive. Sjåførene er fornøyde. Biogass det mest miljøvennlige drivstoffet vi har i dag.
– Biogass er en fornybar energikilde, i motsetning til naturgass, sier Jon Arvid Lie, og forklarer:
– CO 2 som slippes ut etter forbrenning i biogassmotor, er allerede i det naturlige kretsløpet. Det organiske avfallet, som gassen er laget av, ville råtnet uansett. Biogass som drivstoff reduserer både NO x- og partikkelutslippene. Biogass gir en god gevinst, både lokalt og globalt.
Opp til Sporveiene
I teorien kan Oslo Sporveier velge biobusser allerede i år. Sporveiene har nettopp åpnet en ny anbudsrunde for busser som skal tas i bruk neste vår.
– Biogass er både spennende og interessant, og vi er selvsagt villige til å betale litt ekstra for gode miljøløsninger. Der finnes det selvsagt en grense, men hvis politikerne er interesserte i å legge forholdene til rette så kan det være til hjelp, sier informasjonssjef i Sporveiene, Hans Andreas Fristad.