Biodrivstoff brytes ned i miljøet langt raskere enn tungolje, og vil derfor føre til langt mindre skade i forbindelse med havarier som for eksempel Full City, ifølge miljøstiftelsen Zero.
Fullt mulig
De har laget en rapport med støtte fra Norges Rederiforbund hvor de konkluderer med at det er fullt mulig å kjøre norske skip på biodiesel, særlig ferger innenlands, skriver Aftenposten.
Amerikanske forsøk viser at 95 prosent av biodiesel er brutt ned etter 23 dager. For vanlig dieselolje er tallet 40 prosent.
– Dette viser at det er flere fordeler med biodrivstoff, i tillegg til mindre utslipp av klimagasser, sier transportpolitisk rådgiver Gøril L. Andreassen i Zero til avisen.
Kostbart
Problemet med biodrivstoff på havet er at det er dyrt. Faktisk koster biobrenselet dobbelt så mye som fossilt drivstoff.
– Kostnadene er den store utfordringen ved å bruke biodrivstoff til sjøs, fordi det er langt lavere avgifter på fossilt brennstoff til sjøs, sier Andreassen, som likevel mener det er realistisk.
Statens vegvesen utreder nå hvorvidt det er mulig å bruke biodrivstoff på et fergesamband i Møre og Romsdal. Forsøket kan være i gang fra nyttår.