En ny rapport fra flere forskere ved Yale-universitetet i USA hevder bioetanol fra mais er langt mer miljøvennlig enn tidligere antatt.
Bedre enn bensin
I et livsløpsperspektiv gir maisetanolen mellom 48 og 67 prosent reduksjon i CO2-utslippene, sammenliknet med bensin, konstaterer rapporten, som er publisert i tidsskriftet Journal of Industrial Ecology.
Førstegenerasjons bioetanol fra mais ga en reduksjon på mellom 48 og 59 %, mens drivstoff fra avanserte bioraffinerier med anaerob forbrenning ga reduksjoner på opptil 67 %.
Slike teknologier kan bringe førstegenerasjons biodrivstoff nært opptil den hypotetiske ytelsen til drivstoff fra cellulose, skriver forskerne.
Feile data
I tillegg mener Yale-forskerne at tidligere bioetanol-studier har brukt gamle, ineffektive produksjonsmetoder som bakgrunn for regnestykkene sine, og at raffineriene som er bygget siden 2004 er langt bedre i et miljøperspektiv.
Dette er også fordi flere raffinerier er bygget like ved storfeområder, og de dermed ikke trenger å tørke avfallsproduktene for transport, men heller kan gi dem direkte til dyrene.
Rapporten kommer like etter at Stanford-professor Mark Jacobson publiserte sin studie, hvor biodrivstoff ble rangert aller nederst av de fornybare energikildene.
Les også: Biodrivstoff er verst
ProduksjonsboomØkende drivstoffpriser og statlige subsidier har bidratt til å drastisk øke produksjonen av bioetanol i USA.
Fra 2004 til 2008 økte antallet raffinerier fra 81 til 139, og produksjonskapasiteten nesten triplet seg, fra 13 til 30 milliarder liter.
I tillegg er 61 nye raffinerier under bygging, og man anslår at kapasiteten vil øke med ytterligere 20 milliarder liter innen to år. Det er rundt 10 prosent av USAs drivstoff-forbruk.
Les også: