I Norge ble det bygd flere veger med betongdekke, både høyfast betong og valsebetong, på 1980- og 90-tallet. Men på grunn av både tekniske, økonomiske og markedsmessige årsaker ble det ikke satset videre på betong som dekkealternativ den gangen.
-Vi har imidlertid behov for et alternativ til asfaltdekker på tungt belasta områder som for eksempel i busslommer, stasjonsområder, parkeringsplasser og terminaler, forteller Jenny Myrenget Sjøli ved seksjonen for drift- og vedlikehold i Vegdirektoratet.
-I USA har de tatt i bruk en teknikk med å produsere betongdekker på veg ved bruk av prefabrikkerte betongplater (Precast Concrete Pavement Technology). Denne produksjonsteknikken har flere fordeler og benyttes stadig mer, spesielt ved reparasjon av gamle betongdekker i USA. Derfor har vi invitert Shiraz Tayabji fra FHWA Precast Pavement Implementation Team til å holde en fagdag om PCP i Norge. Han vil snakke om bruken, teknikken og teknologien bak prefabrikkerte betongplater. På slutten av dagen legges det opp til en faglig diskusjon rundt temaet, forteler hun.
-Bakgrunnen for arrangementet er at vi ønsker informasjon om denne teknologien som grunnlag for revisjon av betongveiledningen i Statens vegvesen sin håndbokserie. Vi ser imidlertid dette som et svært aktuelt dekkealternativ for spesielle anvendelser, og inviterer det norske fagmiljøet til en interessant innføring i denne teknologien, sier Jenny Myrenget Sjøli.
Dato for fagdagen er tirsdag 3. oktober. Vi beklager kort varsel, men dette var eneste mulighet for Shiraz Tayabji å komme til Norge denne høsten.
Fagdagen vil finne sted på Thon Hotel Opera i Oslo og tidspunkt vil være fra klokken 09.30 til ca. 15.30.
Det er gratis å delta på arrangementet, eneste kostnad er dagpakke (kr 745,-) på hotellet som den enkelte deltaker betaler.