– Nye Veier er et spennende, nasjonalt selskap som skal sette varige spor etter seg, og det er en ny organisasjon som jeg forhåpentlig skal få være med på å prege, både faglig og sosialt. Det ser jeg virkelig fram til, sier Christian Altmann, avtroppende kommunikasjonsjef i Agder Energi, til nettsiden kristiansand-chamber.no.
10. oktober tiltrer han den nye stillingen, og mener skiftet fra fornybar energi til vei går helt fint.
– Trafikksikkerhetsaspektet i det å bygge nye og bedre veier, det tror jeg er underkommunisert. All forskning tyder på at det hjelper og bidrar til å få ulykkestallene ned. Mye av min jobb handler om å kommunisere ut dette, sier Altmann.
– Så man kan fint være opptatt av miljø og fornybar energi og fremdeles bygge nye veier?
– Ja, det skal gå helt fint, mener den nye kommunikasjonssjefen.
Altmann er utdannet innen økonomi, og har tidligere jobbet som journalist i Aftenposten og TV2. Fra høsten 2011 til vinteren 2012 var han administrerende direktør for Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, før han startet i Agder Energi hvor nå har vært i nesten fire år.
– Det blir vemodig å forlate så mange dyktige mennesker og kolleger i Agder Energi. Samtidig er det veldig spennende å få være en del av en helt ny organisasjon som vil ha lyset på seg hele tiden. Her vil politikere, pressen og befolkningen for øvrig følge nøye med på det vi gjør. Det er mange som har store forventninger til det vi skal jobbe med, og så er det en del politikk inne i bildet også.
– Hva blir den viktigste oppgaven din?
– Det handler mye om å etablere Nye Veier som en kompetent, troverdig og trygg utbygger av veier. Vi skal bygge nyeveier både raskere og rimeligere enn det som har blitt gjort før, og samtidig skal vi holde høy kvalitet på det vi leverer, det gjelder alt fra standard på veiene vi bygger til HMS, sier Altmann.
Han får ansvaret for å lede en avdeling med kommunikasjonsrådgivere som er knyttet opp til Nye Veiers ulike prosjekter.
– Vi har rådgivere som sitter tett opp til de store prosjektene, i Aust-Agder, i Hamar – og Mjøsregionen, i Trøndelag, og etter hvert også i Vest Agder når utbyggingen av ny E39 mot Stavanger påbegynnes, forteller Altmann.