– Jeg kjenner ikke det nøyaktige antallet, men mer enn tjue bedrifter i Stavanger-området har allerede meldt sin interesse, forteller tillitsvalgte Leif Terje Wiik for de NITO-organiserte hos Braathens Technical Services (BTS) til tu.no.
I august skal BTS organisere en jobbmesse, der de ansatte kan markedsføre seg overfor bedriftene.
Mange av de interesserte bedriftene er relatert til offshore-bransjen, men det finnes også andre som driver med vedlikehold innenfor luftfart på Vestlandet.
– Vår kompetanse er så spesialisert på et svært høyt nivå, at vi fortrinnsvis ønsker å fortsette med flyvedlikehold. Derfor er den beste løsningen at det kommer inn en ny eier, sier Wiik
Håper på nye eiere
De Tekna-organisertes representant, systemavioniker Stig Berg, håper også på en løsning med nye eiere.
– Men tida er knapp. Allerede i juli begynner flyttingen av utstyr, og 31. august blir siste «skru-dag» her i verkstedet. Interesserte investorer bør melde sin interesse umiddelbart, sier han.
Verken Wiik eller Berg kan eller vil spekulere i hvem som kan være interessert i å overta. I lokalpressen har andre talsmenn for de ansatte gitt uttrykk for at lokale eiere hadde vært det beste, som da Braathens i 2000 solgte ut motorverkstedet. De eksisterer i dag på Sola som Pratt & Whitney Norway Engine Center, og lever i beste velgående.
Sluttpakker
De ansatte på Sola vil bare i liten grad bli tilbudt arbeid på SAS-basen på Gardermoen. Bare noen få spesialister, nøkkelpersonell eller folk i særlige situasjoner som krever flytting, vil komme i betraktning, melder SAS Braathens.
Akkurat nå forhandler de ansatte med BTS om sluttpakker. Storparten av staben på Sola tilbys arbeidsledighet fra 1. oktober, men lønn ut året dersom de ikke lykkes å bli sysselsatt andre steder i mellomtiden.