I midten av mars var det anbudsåpning på driftskontrakten for Ringerike.
Da gikk det fram at bare to tilbydere hadde levert anbud på kontrakten som inneholder totalt 780 kilometer vei.
BMO Entreprenør var lavest med et tilbud pålydende kroner 460.836.690, mens NCC Norge Roadservices ville ha 463.831.616 kroner for jobben - altså 3 millioner mer.
Det er sistnevnte som sitter på kontrakten i dag, og i følge konkurransekriteriene skulle kongsbergfirmaet BMO fått tilslaget.
Tidligere denne uka ble det likevel klart at det er NCC som er innstilt til å få kontrakten som trer i kraft i høst, med en lengde på fem år.
– Ikke nok erfaring
Fra Vegvesenet får veier24 opplyst at de har valgt å avvise tilbudet fra BMO Entreprenør AS.
– BMO avvises da de ikke har dokumentert tilstrekkelig relevant erfaring innen flere fagområder innenfor drift og vedlikehold av vei. Det er heller ikke sannsynliggjort at referanseprosjektene er tilstrekkelige for å dokumentere at leverandøren innehar nødvendig kompetanse til å gjennomføre kontrakten, skriver kontaktperson for kontrakten Roy Wivestad i Vegvesenets Region sør i en epost.
Saken oversendt advokat
Daglig leder i BMO entreprenør Vidar Pettersen opplyser at selskapet har sendt saken over til behandling hos advokat.
Han påpeker at firmaet i år har levert tilbud på både Ofoten og Numedal, som ifølge Pettersen bygget opp på akkurat samme måte som Ringerikskontrakten. Her ble ikke BMO avvist.
– Disse skal også være evaluert på samme måte. En av disse, Ofoten, var da også større enn Ringerikskontrakten. Den er imidlertid den eneste av disse anbudene hvor vi har vært lavest, og nå altså også den eneste hvor vi er avvist, sier han til Veier24.
I og med at saken rundt kontrakten på Ringerike er sendt over til advokatbehandling, har han ingen ytterligere kommentarer til dette.