16,642 millioner vil BMO Tunnelsikring ha for jobben. Scanmatic fra Arendal er nr. to med et anbud på 21,598 mill. Ytterligere tre entreprenører vil ha mindre enn 23 millioner: One Nordic Kraftmontasje fra Vestnes (21,852 mill.), Løvaas Maskin fra Bergen (22,712 mill.) og AST Entreprenør fra Stokke (22,734 mil.).
Hordviktunnelen er 795 meter lang. Den inngår i E39 og ligger lengst nord i Bergen kommune like ved Salhusfjorden. Den skal nå oppgraderes for at kravene i tunneldirektivet skal oppfylles. Oppgradering omfatter elektriske og styringstekniske installasjoner.
Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere en hovedfordeling, en underfordeling, fem nødskap, 30 ledelys, 265 lysarmaturer, 815 m kabelbru, 13,6 km lavspentkabler, to km fiberkabel, 790 meter strålekabel, 16 km trekkerør, 12 trekkekummer, 17 skilt, to bommer og 197 meter rekkverk.
Det skal bygges et teknisk bygg i dagen på hver side av tunnelen som erstatning for tekniske bygg inne i tunnelen. Oppdraget omfatter også montering av 10 vifter. Leveransen av disse inngår i en annen entreprise.
Arbeidet vil bli utført om natten. Det blir kolonnekjøring mellom kl. 22 og kl. 05.30. Innen 1. juli neste år må jobben være fullført. Den mest synlige forandringen for trafikantene blir at lyset i tunnelen kommer til å bli mye bedre enn nå.