13,956 millioner kroner vil BMO Entreprenør ha for vedlikehold av en hengebru og en fagverksbru. Mesta er nr. to med et anbud på 18,118 mill.
Bak Mesta er det jevnt. UniProtect fra Strandvik i Fusa er nr. tre (19,421 mill.), fulgt av Consolvo fra Lier (19,531 mill.), Ypsilon Contractors fra Skien (20,867 mill.) og NLI Contracting fra Tønsberg (21,539 mill.). Byggeleder Hanne Saug Lie i Statens vegvesen er fornøyd både med prisnivået og oppslutningen om konkurransen.
De to bruene er Nybrua som krysser Glomma i Elverum, og Flissundet bru som krysser elva Flisa like ved tettstedet med samme navn. Begge trenger omfattende vedlikehold.
Nybrua er gammel
Nybrua er alt annet en ny. Det er en myk hengebru fra 1938. Den har en lengde på 186 meter hvorav hovedspennet utgjør 160 meter. Alle stålkonstruksjoner skal overflatebehandles og skadde deler skal skiftes ut. Blant øvrige oppgaver som inngår i entreprisen er reparasjon av brudekket, legging av nytt slitelag og utskifting av tredekket i gangbanen.
Flissundet bru er enda eldre enn Nybrua. Allerede i 1925 sto den ferdig. Den har bare ett spenn, som er 60 meter langt. Den har fagverk av stål, brudekke av betong og landkar av tørrmurt, hogd stein. På denne brua skal også stålkonstruksjonene overflatebehandles, brudekket repareres og kjørebanen få nytt slitelag.
For øvrig blir det en del utskiftinger, blant annet av rekkverk og kantdragere.
Begge stengt for biler
Arbeidet blir igangsatt i andre halvdel av april. Innen 15. august må jobben være gjort på Flissundet bru. For Nybrua er fristen satt til 1. september.
Begge bruene blir stengt for motorisert trafikk mens arbeidet pågår, men Nybrua blir åpen for myke trafikanter.
Hvem som får bruke bruene når arbeidet er fullført, er ikke avgjort. Vegvesenet vurderer å stenge Nybrua permanent for motorisert trafikk. Flissundet bru er en kommunal bru. Åsnes kommune vurderer det samme som Vegvesenet, men man har kommet lenger i vurderingen. Alt tyder på at brua blir forbeholdt fotgjengere og syklister når den gjenåpnes.