IT

bMobilized produserer en mobil nettside på under 30 sekunder

Bjørn Holtes selskap har sikret seg Amazon som partner.

Gründer Bjørn Holte (t.v) har tatt rollen som CMO (leder for salg og markedsføring) i eget selskap, mens Mark Caron er ansatt som CEO i bMobilized.
Gründer Bjørn Holte (t.v) har tatt rollen som CMO (leder for salg og markedsføring) i eget selskap, mens Mark Caron er ansatt som CEO i bMobilized. Bilde: Svein-Erik Hole
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
21. juni 2014 - 02:01

NEW YORK: I tredje etasje på adressen 670 Broadway holder et lite teknologiselskap med norsk opphav til.

Seriegründer Bjørn Holte fikk overbevist noen investorer om at hans ideer var verdt å satse på, skaffet drøye 20 millioner kroner i startkapital og satte i 2010 kursen for New York.

Nå begynner satsningen å bære frukter.

Les også: Spotify-investor satser på norsk selskap

Konverterer nettsteder

bMobilzed leverer en tjeneste som automatisk konverterer desktop-baserte nettsteder til en mobil versjon med HTML5.

Målgruppa er det Bjørn Holte selv kaller «gule sider-kunder» - små firmaer ikke har nødvendige ressurser for å lage en god mobil nettside selv. Det finnes flere konkurrenter på markedet, blant dem Googles partner Dudamobile.

– Det unike med vår tjeneste er at den automatisk forstår strukturen til nettstedet. Vi skanner tabeller og tags, detekterer det som blokker og bygger om til en modulbasert mobil struktur. Innholdet i mobilversjonen synkroniseres automatisk med desktop-utgaven, slik at brukeren slipper å vedlikeholde to nettsteder, sier Holte.

bMobilized har utviklet noe de kaller «Automatic Content Identifier (ACI)», en proprietær programvare som utnytter mer enn 300 algoritmer til å skanne, analysere og konvertere alle deler av en nettside.

Holte hevder at den automatiske konverteringen går bra på 70-80 prosent av alle nettsteder. Flash og avanserte ecommerce-løsninger er blant unntakene systemet ikke takler. Det siste skyldes sikkerhetssertikater som blokkerer.

– Men vi jobber med å fjerne begrensningene. Systemet takler stadig mer, sier han.

Les også: Kjetil (26) er eneste nordmann på Googles New York-kontor

Tre millioner nettsider

bMobilized har per dags dato konvertert mer enn tre millioner nettsider. En del av dem er opprettet i markedsføringsøyemed, og Holte sier at de har rundt 65.000 aktive kontoer i systemet.

– Strategisk bommet vi litt i lanseringsfasen, da vi satset på å selge direkte til sluttbruker. Vi fikk det til å gå rundt, men salgsprosessen var tung. En rørlegger er gjerne ikke interessert i å lære seg et onlineverktøy for å sette opp en mobilside én gang, sier Holte.

Løsningen ble å basere seg på partnere, som selv tar seg av salg til sluttbruker og står for opplæring. Det tar kostnadene og tidsbruk per kunde ned.

– Direktesalg krever vanvittig mye markedsføring, kommenterer Holte.

Typiske kunder er store katalogfirmaer, som 1881 i Norge, Fonecta i Finland, Harold i Østerrike, Golden Pages i Irland og Clearsense i Sverige. I tillegg til en del større mediekonsern og de to største TV-nettverkene i USA.

– De bruker vårt produkt til oppsalg av egne tjenester. Når en kunde kjøper en katalogoppføring får han tilbud om en enkel, men funksjonell mobil nettside i tillegg, sier Holte.

Etter at bMobilzed fra juli i fjor satset 100 prosent på salg gjennom partnere, hadde de ni måneder på rad med rundt 25 prosent omsetningsvekst.

– Inntektene er fortsatt ikke på det nivået jeg ønsker, men vekstkurven er pen, sier Holte. Konkrete omsetningstall ønsker han p.t. ikke å gå ut med.

Les også: 23 år gamle Mathias sa nei til jobb i Facebook

Batch-prosessering

I løpet det siste året har bMobilized utviklet en batch-prosessering av mobile nettsteder - de kjører en volumproduksjon, basert på kundelistene til mediehus og kataloger.

– I batch-prosesseringen kombinerer vi data fra kunden og våre maler, slik at vi kan produsere salgsklare mobile nettsteder automatisk, sier Holte.

En enkel mobilside opprettes i løpet av 30 sekunder. Kunden taster bare sin url hos bMobilized.com og får opp et automatisert forslag til mobil nettside. Deretter kan de endre og flikke på alle detaljer de ønsker.

– Vi henter ut all vital info fra et firmas nettsted; telefonnummer, adresse og profilert innhold. Så har vi plugins som foredler denne informasjonen. Typiske funksjoner er «click to call» og kart. Vi legger over templates for styling. Den modulbaserte tilnærmingen gjør det mye enklere å fikse ting, kundene trenger for eksempel ikke å beherske HTML, sier Holte.

Amazon har valgt bMobilized som sin integrasjonspartner på ecommerce-løsninger for små firmaer. Softbank i Japan er også en viktig partner.

Hva gjør du fra New York som du ikke kunne ha gjort fra Norge?

– Hovedgrunnen til at vi etablerte oss i USA, er at det det er det største homogene markedet. Årsaken til at vi havnet i New York fremfor Silicon Valley, var at vi fikk Are Traasdahl (gründer av Tapad og Thumplay, red. anm) med på laget som investor og rådgiver.

– Ellers er det hvilken strategi du har for å ta produktet til markedet som avgjør hvor du bør ha hovedkontor. Store deler av mediebransjen er samlet i New York, mens typiske softwaremiljøer står sterkere i Silicon Valley. For oss var nærhet til store kunder i verdens største marked viktig.

– En annen fordel med New York er at tidsforskjellen til Europa ikke er så stor – vi klarer fint å holde møter med europeiske kunder innenfor arbeidstiden.

Les også: Herfra bygger sivilingeniør Are Traasdahl sitt nye milliardprosjekt

Demo er avgjørende

Én ting Bjørn Holte har erfart i det amerikanske markedet, er at det er avgjørende å være godt forberedt i en salgssituasjon: Sett deg inn i kundens behov og demonstrer kjapt og effekt hvordan du kan hjelpe ham.

– Nordmenn er ikke vant til å pitche på samme måte som man gjør her. Både i forhold til investorer og i direktesalg er det avgjørende å ha en god pitch. Du må i løpet av noen ganske få sekunder kunne forklare hvorfor noen skal vurdere akkurat ditt produkt. Min erfaring er at nordmenn ofte fokuserer for mye på teknologien, som de selv er stolte av. Kunden vil heller høre hvilke utfordringer produktet kan løse, sier Holte.

En viktig del av innsalget er å kunne vise produktet live. Det kan føre til behov for bygging av protoyper og lignende. bMobilized viser konverteringen fra en webside til en mobilside online.

– Når kunden med én gang ser hva han får, er det enklere å avgjøre om dette er noe for ham.

Selgerne kan også maile over en automatisert generert mobilside både før og etter et salgsmøte, slik at kontaktpersonen har noe konkret å ta med seg inn i egen organisasjon for å vise kolleger.

Holtes erfaring er at telefonsalg gir 10-20 prosent konverteringsrate, mens oppsøkende salg med møter gir 20-40 prosent. Aller mest effektivt er 3-6 måneders gratis prøveperioder, noe som har resultert i opp mot 70 prosent salg. Da har bMobilized på forhånd filtrert potensielle kunder, slik at partneren bare kontakter de beste prospektene.

Norsk kapital, utenlandske ansatte

bMobilized har i all hovedsak basert sin oppstart på norske midler. Investinor, Alliance Venture og Alden AS er de viktigste investorene.

bMobilized ble i forrige uke omgjort til et amerikansk selskap, med datterselskap i Norge, i hovedsak for å tiltrekke amerikanske investorer og kjøpere.

Bjørn Holtes personlige eierandel i selskapet har krympet i takt med innhentet kapital fra investorer. Han eier nå «en mindre aksjepost» i selskapet han selv skapte.

bMobilized har 18 ansatte i USA, 7 i Kina og 2 i Norge. Bjørn Holte er fra utgangen av juni eneste nordmann på New York-kontoret.

Les også:

Google sliter med å rekruttere nordmenn

Jumpstarter gir deg en skalerbar webserver på under ett sekund

Ny norsk fildelingstjeneste skal bli mye mer enn en ny Dropbox  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.