Vindtunnelforsøkene ble kjørt for å se hvordan påhengte våpen påvirker strømningen rundt vingen og motorene, i kraftig sving og hardt opptrekk/høy angrepsvinkel.
Svært viktig var også å teste det som kalles våpenseparasjon, dvs. hva som skjer i alle hastigheter og svinger osv. når man slipper opphengte våpen.
Flerbruk
P-8A skal bære bomber, torpedoer, missiler og sjøminer.
Flyet er fullt utstyrt med alle typer militær radar og GPS, nærhetsvarslere, radarlurende foliestriper som slippes ut, pyroteknikk som slippes ut for å lure varmesøkende missiler, og så videre.
Vinger og skrog er forsterket etter militære spesifikasjoner. Motorene er ekstra kraftige og gir flyet økt akselerasjon, klatreevne og topphøyde sammenlignet med flyene til f.eks. SAS.
20 månederTesting og verifisering ble fullført bare 20 måneder etter at programmet fikk klarsignal fra Pentagon.
Modellen har vært blåst nærmere 3200 timer i tunnelen.
P-8A skal erstatte patruljeflytypen P-3C og er basert på en B737-800. Hovedoppgaven blir patruljering til sjøss med særlig tanke på ubåtjakt.