Det opplyser flyprodusenten Boeing i en uttalelse lørdag.
Boeing kunngjorde i forrige uke at selskapet var ferdig med en programvareoppdatering for 737 MAX-flyene, den nye flymodellen som har vært involvert i to tragiske ulykker der til sammen 346 mennesker mistet livet.
En programvarefeil mistenkes å ha bidratt til begge ulykkene med den nye flytypen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ifølge Boeing har de nå rettet opp mangler ved programvaren ved simulatorene der pilotene som skulle fly 737 MAX-flyene fikk sin opplæring.
– Boeing har korrigert 737 MAX-simulatorprogramvaren, og har gitt ytterligere informasjon til enhetsoperatører for å sikre at simulatoropplevelsen er representativ for ulike flyforhold, sier selskapet i en uttalelse.
– Disse endringene vil forbedre simuleringen av kraftbelastninger på det manuelle trimhjulet. Boeing jobber tett sammen med produsentene og tilsynsmyndighetene om disse endringene og forbedringene, og for å sikre at kundetrening ikke blir skadelidende, heter det videre.
Boeing har utviklet en opplæringsmanual som nå gjennomgås av luftfartsmyndighetene i USA (FAA), globale myndigheter og ulike flyselskaper.
![Mekler Carl Petter Martinsen (t.h.), hos Riksmekleren, Siri Bergh fra NHO (t.h.) og forhandlingsleder, Christian Justnes fra Fellesforbundet (t.v.) da den tvungne meklingen startet mandag.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835701/NTB_MA850hYKYr4.jpg)
Byggebransjen: Meklingen på overtid – fare for at 16.700 går ut i streik