Dag to på Paris air show endte med en gedigen overraskelse: De færreste hadde ventet så mye rift om Boeing 737 Max som har stått på bakken i over tre måneder nå.
Men da flymessas desidert største flybestilling ble annonsert tirsdag, var det nettopp på denne flytypen.
Luftfartsgiganten International Airlines Group (IAG) har planer om å kjøpe hele 200 Boeing 737 Max til en listepris på 24 milliarder dollar (210 milliarder kroner).

Airbus fortsetter å presse ut mer rekkevidde fra sine passasjerfly
Full tillit til Boeing
Foreløpig er det altså kun inngått en intensjonsavtale, og bestillingen vil fordele seg på B737 Max 8 og Max 10.
Boeing 737 Max har stått på bakken siden mars etter to dødsulykker som krevde til sammen 346 liv. Boeing har endret softwaren i flykontrollsystemet, men det gjenstår at dette blir sertifisert og godkjent.
Siden den gang har ikke Boeing fått en eneste bestilling på flytypen, før nå.

Dette er de viktigste forskjellene mellom Boeing 737-ene som flyr og de som står på bakken
Bytter ut Airbus-fly
IAG er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling og Level og er dermed blant de største i luftfarten. Konsernets flyselskaper har totalt 582 fly i flåten og fraktet 113 millioner passasjerer til 268 destinasjoner i fjor.



Denne avtalen må svi litt ekstra for erkekonkurrenten i Toulouse, ettersom dette er flyselskaper som i dag så og si kun bruker Airbus A320-serien på kort- og mellomlange ruter.
IAG-selskapene er fra før store kunder av Boeings bredbuksfly, og bestilte tidligere i år nye B777X for å supplere dagens langdistanseflåte av B777 og B787.
– Vi er ydmyke overfor den tilliten IAG-ledelsen viser til Max og til syvende og sist alle oss i Boeing og vårt forpliktelse til å sette kvalitet og sikkerhet foran alt annet. Vi er meget fornøyde med at IAG anerkjenner de overlegne kvalitetene i 737 Max, uttaler Kevin McAllister, direktør for Boeing Commercial Airplanes.
.jpg)
Derfor tar Airbus-sjefene Boeing i forsvar etter dødsulykkene