E105 er den eneste mellomriksvegen mellom Norge og Russland. På norsk side er den ikke mer enn en mil lang. Bøkfjordbrua skal krysse oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden.
Å skaffe en entreprenør til å bygge brua har vist seg å bli en langdryg prosess. Oppdraget ble første gang utlyst i juli i fjor. Vegvesenet fikk inn tre anbud. Det nyetablerte firmaet HAK Entreprenør fra Alta lå lavest.
Vegvesenet ville gi det nye firmet jobben, men Skanska som lå nest lavest, mente at det ikke var kvalifisert, og la inn en klage. Vegvesenet tok ikke klagen til følge, men Skanska fikk medhold i Tingretten i Oslo i et krav om midlertidig forføyning. Det hindret Vegvesenet i å inngå kontrakt med HAK Entreprenør.
Vegvesenet ombestemte seg
24. april skulle saken opp i lagmannsretten, men dagen før ombestemte Vegvesenet seg, og gikk i stedet inn for å gi jobben til Skanska. Dermed så det endelig ut til å være klart for kontraktsignering, men en måned senere tok saken en ny vending.
Etter en ny gjennomgang fant Vegvesenet ut at anbudsgrunnlaget ikke hadde vært godt nok til å dokumentere kvalifikasjonene hos anbyderne. Det hadde også kommet nye krav til dokumentasjon av stålstandard, som ikke var med i det opprinnelige konkurransegrunnlaget.
I denne situasjonen var det ingen veg utenom å avlyse anbudskonkurransen og lyse den ut på nytt, forhåpentligvis for siste gang.
120 meter lang nettverksbue
Bøkfjordbrua blir 284 meter lang. Hovedspennet blir nettverksbue med en lengde på 120 meter. Den avløser Elvenes bru, en gammel hengebru med et spenn på 80 meter. Statens vegvesen har prosjektert buespennet og gjort pælegruppeberegninger. Aas-Jakobsen har prosjektert sidespennene.
Til bygging av brua vil det gå med 537 tonn stål, 3 150 kbm betong, 528 tonn armering, 17 spiralslått, lukket kabel og 470 meter stålrørspæler. Den som får kontrakten skal også anlegg 50 meter veg på østsiden av brua. Denne vegstubben var ikke med da brubyggingen ble utlyst første gang.
Brua må stå ferdig innen 1. september 2017.