I dag er det Elvenes bru som tar seg av trafikken på E105. Det er en hengebru med ett eneste spenn, som er 80 meter langt. Brua er ikke spesielt godt egnet for sin oppgave. Kjørebanen er bare fem meter bred.
Bøkfjordbrua er navnet på brua som skal erstatte Elvenes bru. Den blir bygd ca. 200 meter nedenfor.
Åpen løsning
Lengden på nybrua blir 284 meter. Vest for hovedspennet blir det et 26 meter langt endespenn. På østsiden blir det fire spenn på 28 meter og et endespenn på 26 meter. Stagene i hovedspennet skal bæres av stålbuer. Sidespenn, pilarer og landkar blir støpt i betong.
Den store lengdeforskjellen mellom de to bruene skyldes at den gamle brua har fyllinger helt inn til landkarene. Vegvesenet ønsket en åpnere løsning for den nye brua. Estetiske hensyn er en av årsakene til det. Andre årsaker er kraftig isgang om våren og en rødlistet plante som trives i oset.
Materialer.
Statens vegvesen har prosjektert hovedspennet, sidespennene er prosjektert av Aas-Jakobnsen.
Veidekke lavest
Brua inngår i en vel fem kilometer lang strekning på E105. Oppgradering av denne strekningen har nylig vært ute på anbud. Tre entreprenører meldte sin interesse. Det laveste anbudet, som er på 269 millioner kroner, ble gitt av Veidekke. Konkurrentene er Hæhre Entreprenør (272,6 mill.) og Lemminkäinen (277,2 mill.).
690 meter av den nye E105 skal gå i tunnel, halvannen kilometer veg i dagen får helt ny trasé, for øvrig skal nåværende veg oppgraderes.
Det vestlige endepunktet er Bjørkheim sør for Kirkenes hvor E105 møter E 6 i et T-kryss. Dette skal bygges om til rundkjøring. Det østlige endepunktet er på Elvenes ved den gamle hengebrua.
Begge oppdragene må være fullført innen 30. september 2016. Den nye E105 åpnes for trafikk samme høst. Elvenes bru blir stående som en del av en lokalveg.