En bomstasjon på en ny vei i Cai Lay i Vietnam skapte harme etter at den ble åpnet i fjor. Den nye veien ble bygd av det vietnamesiske firmaet National Highway No. 1 Tien Gang Investment Co. Ltd, som satte opp stasjonen for å finansiere prosjektet.
Det er rundt 90 bomstasjoner som er satt opp av private investorer i Vietnam, men det er plasseringen av akkurat den i Cai Lay som satte sinnene i kok. Grunnen er at de som ikke skulle kjøre på den nye strekningen også måtte betale, meldte Reuters.
LES OGSÅ: Ny bompengerekord – bilistene betalte i fjor 10,2 milliarder
Betalte med småpenger
Entreprenøren mente plasseringen var rimelig, siden de også hadde reparert den gamle veien i området.
Den omtalte bomstasjonen åpnet 1. august i fjor, og reaksjonene lot ikke vente på seg. Kort tid etter åpning kuttet man ut betaling, men 30 november ble den igjen innført.
Flere bilister svarte da med å betale bomavgiften med småpenger, noe som førte til at de ansatte i bommen ofte måtte telle hundrevis av sedler for hver bil som passerte.
Lite rom for protester
I etterkant av dette spredte protestene seg, noe som førte til lange køer på flere steder i landet.
Den kommunistiske regjeringen fryktet at misnøyen skulle spre seg. Spesielt på sosiale medier, og lovte i desember i fjor en full gjennomgang av systemet. Samtidig ble bomstasjonen igjen avslått.
Transportminister Nguyen Van The, uttalte den gang at man skulle se på alternative muligheter.
– Vi vil se på det, og avgi en rapport til regjeringen. Løsningen vi velger for Cai Lay, vil ha en innvirkning på liknende prosjekter, fortalte han.
Denne uka melder VietNamNews at man planlegger å åpne bomstasjonen i juni. Flere forslag for drift ble lagt fram, men det er ikke kjent hvilken som blir den endelige løsningen.
Denne bompengeprotesten er en av de største offentlige protester i landet siden demonstasjonene etter et giftutslipp fra et stålverk i 2016. Den gangen reagerte folk på myndighetenes trege reaksjon på de marine skadene som oppstod.