BARCELONA: Boost Communications bruker mobilmessen til å møte nye kunder, snakke med eksisterende og få et overblikk over hva konkurrentene gjør. I år er de også her for å lansere et nytt system for innholdsadministrasjon.
– World Mobile Congress er et veldig viktig møtested for oss som er i denne bransjen, sier styreformann i selskapet, Morten Wiese.
Startet med SMS
Boost Communications sprang ut fra NTNU-miljøet for ti år siden. Ideen var å effektivisere profesjonell bruk av SMS og det var fotballklubber, og spesielt Rosenborg som var starten.
Programvaren de utviklet gjorde det enkelt for Eggen å innkalle alle spillerne til møter og trening. Og Boost har lyktes på fotballfronten. I fjor leverte selskapet mobilplattformen til FC Barcelona og nylig fikk de napp hos Manchester City.
– Vi er blitt en veldig sterk aktør i fotballmarkedet, sier Wiese.
Mobiltilpasning og multimedia
Men Boost Communications har også spredt seg ut i andre markeder:
– Vi har en kontrakt med medieselskapet Al Jazeera som har gitt oss en stor posisjon i Midtøsten. De bruker programvaren vår for å gi mobilbrukerne en mye bedre opplevelse. Folk leser stadig mer nettinnhold på mobilen og vi kan tilpasse sidene deres slik at de ser bra ut på alle typer mobiltelefoner. Samtidig kan vi integrere multimedia slik som video for alle mobiltypene folk bruker. Slik tilpasning er spesielt viktig for at annonser skal se best mulig ut. Det er de som langt på vei finansierer mediene og de trenger å vise sine annonsører at de ser godt ut, sier Wise.
Sterk vekst
Boost Communications vil omsette for rundt 25 millioner kroner i år, og vokser kraftig.
De siste årene har selskapet vokst mellom 30 og 50 prosent årlig. Stadig mer av salget skjer utenfor Norge. Omtrent halvparten av salget i dag er eksport, men det øker raskt.
– I mange av de nye markedene vi selger til er det ikke PC-en, men mobilen som er den viktigste kilden til internett, sier Wise.