Kontrakten har en verdi på i overkant av 1,9 milliarder kroner og det var tre rederier som leverte tilbud. I evalueringen er pris vektet 70 prosent og miljø 30 prosent.
Slik ser pristilbudene ut:
Rederi | Tilbudspris i 1000 kr. |
Boreal Sjø | 1.901.446 |
Fjord1 | 1.928.146 |
Norled | 2.532.453 |
Etter vekting av pris og miljø fikk Boreal Sjø 99,8 poeng, Fjord1 98,5 poeng og Norled 66,1 poeng.
Elektrisk og hybrid
Kontrakten gjelder drift av to helelektriske ferger og to hybridferger, med avganger hvert 20. minutt på dagtid på hverdager.
I kontrakten er det et krav at tillatt utslipp på sambandet maksimalt kan være 8000 tonn CO2 pr. år og 90 tonn NOx pr. år. Det tilsvarer rundt 60 prosent reduksjon i CO2- og NOx-utslipp sammenlignet med konvensjonell drift.
Klagefristen for tilbyderne er satt til 14. mai. Kontrakten vil bli signert så snart som mulig etter at klagefristens utløp, opplyser Vegvesenet.