Statens vegvesen og Boreal Sjø har inngått kontrakt om fergedriften av E39 Molde-Vestnes fra 2021-2028, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Kontrakten har en verdi på i overkant av 1,9 milliarder kroner, og det var tre rederier som leverte tilbud.
Vegvesenet innstilte Boreal Sjø som vinner av konkurransen allerede i slutten av april i år. Det er Fjord1 som har dagens kontrakt på sambandet, som er Norges femte mest trafikkerte fergesamband. Men: Rederiet begjærte midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete. Begjæringen ble ikke tatt til følge i byfogdembetets kjennelse den 5. juni i år.
Avvises eller avlyses
Fjord1 gikk til Oslo byfogdembete fordi rederiet mente at Boreals tilbud i konkurransen måtte avvises, eller at hele konkurransen måtte avlyses. Årsak: Blant annet er det klart uforsvarlig å velge en leverandør som ikke vil være i stand til å drifte sambandet ved oppstart, ifølge Fjord1.
Fjord1 mente å kunne dokumentere at Boreal ikke vil være i stand til å oppfylle kontrakten i henhold til kravspesifikasjonen.
Vegvesenet og staten hevdet på sin side dette: "Fjord1s anførsler er ikke relevante for spørsmålet om undersøkelsesplikt. Rederiet ber om kontroll av et krav som ikke var gjenstand for evaluering ved tildelingen. I realiteten ber det om at det innføres nye dokumentasjonskrav i etterkant. Når det er enighet om at det ikke foreligger avvik mellom Boreals tilbud og konkurransegrunnlaget er det ikke mer igjen å kontrollere. Manglende kontroll av de forhold Fjord1 påberoper kan ikke føre til endret evaluering og kan ikke begrunne stans i konkurransen."
Ikke påvist feil
Etter omfattende drøftinger kommer Oslo byfogdembete til at Vegvesenet og Boreal har gjort det rette. Det er ingen grunn til å avvise Boreals tilbud eller avlyse konkurransen.
Sitat fra rettens kjennelse: "Retten har derfor kommet til at SVV har gjort tilstrekkelige undersøkelser."
Og: "Retten har kommet til at det ikke foreligger noen avlysningsplikt. Det er ikke påvist feil ved konkurransen. Det er enn mindre påvist feil som har betydning for utfallet som ikke kan rettes på annen måte enn ved avlysning."
Oppsummert fra dommen: "Saksøker Fjord1 ASA har etter dette ikke sannsynliggjort noe hovedkrav. Begjæringen om midlertidig forføyning tas derfor ikke til følge."
Fjord1 må betale nærmere en halv million kroner i sakskostnader til staten ved Samferdselsdepartementet og partshjelper Boreal Sjø.
Men det har nok Fjord1 råd til. I 2018 hadde firmaet et resultat før skatt på rundt 22 prosent av omsetningen på omkring 3,1 milliarder kroner.
- Svelvik-Verket: Nytt rederi skal drive strekningen