INDUSTRI

Bosch tar opp kampen med Amazon, Apple og Google: Etablerer egen nettsky

Satser på internet of things.

Sjefen sjøl: Boschsjef Volkmar Denner introduserte selv selskapets nye skyløsning for IoT og understreket at dette er strategisk veldig viktig for dem og kundene deres.
Sjefen sjøl: Boschsjef Volkmar Denner introduserte selv selskapets nye skyløsning for IoT og understreket at dette er strategisk veldig viktig for dem og kundene deres. Bilde: ORV
11. mars 2016 - 19:33

Nyheten ble offentliggjort denne uken på selskapets ConnectedWorld IoT-konferanse i Berlin.

For det er selvfølgelig IoT - internet of things -  det handler om.

Bosch har 60 prosent av omsetningen i bilindustrien og ser på den som et springbrett til de andre segmentene i det raskt voksende markedet i nettskyen.

Storprodusent

Selskapet er en av de største produsentene av sensorer i verden.

De fleste mobiltelefoner har mange sensorer som Bosch har produsert. Så de er svært godt dekket opp i den enden og med skysatsingen gir de sensorene noe å snakke med.

Svært mange av produktene deres kan allerede kommunisere og defineres som «things».

Med IoT Cloud kan de motta all informasjonen, prosessere den og skape merverdi, enten det er for bilisten, senere den helt autonome bilen eller alt de andre de retter skysatsingen mot.

Industri 4.0: Bosch tar sin egen medisin som her ved fabrikken i Stuttgart-Feuerbach hvor maskinene selv rapporterer om sin egen tilstand. <i>Foto: Bosch</i>
Industri 4.0: Bosch tar sin egen medisin som her ved fabrikken i Stuttgart-Feuerbach hvor maskinene selv rapporterer om sin egen tilstand. Foto: Bosch

– Vi er det eneste selskapet i verden som er aktive på alle tre nivåer i IoT. Både på sensorene, på mellomvaren og i skylaget. IoT har et enormt potensial for å endre eksisterende teknologi og forretningsmodeller. Utfordringen er at det krever enorm skalerbarhet. Vi tror dette er for stort for noe enkelt selskap. Selv for oss. Derfor er allianser helt sentralt i det vi nå lanserer, sier Bosch-sjefen Volkmar Denner, og understreker at det aller viktigste er likevel sikkerhet og beskyttelse av private data.

Står over driftingen 

Selskapet vil tilby alle de tre formene man ofte omtaler som nettskyen. De vil selge infrastruktur, men ikke drifte den selv.

Det overlater de til en veletablert aktør i Tyskland. Det de skal gjøre selv er å levere selve programvareplattformen.

På toppen av plattformen vil Bosch og sammen med partnere levere et økende antall applikasjoner.

Bedre gårdsdrift: Kreative forskere kan bruke den nye IoT-plattformen for å utvikle jordbruksroboter som denne fra Deepfield Robotics. <i>Foto: Bosch</i>
Bedre gårdsdrift: Kreative forskere kan bruke den nye IoT-plattformen for å utvikle jordbruksroboter som denne fra Deepfield Robotics. Foto: Bosch

Utfordrer de etablerte

Bosch er en nykommer i nettskyen og vil nok utfordre de store gigantene som Amazon, Microsoft, IBM, Google og andre, men de har ikke tenkt å konkurrere direkte med dem.

De vil spisse satsingen sin og konsentrere seg om å knytte sammen dingser med programvaren i nettskyen.

Likevel er det ingen tvil om at det kommer til å bli konkurranse både på bil og andre områder.

I fjor lanserte Bosch sitt eget appbaserte underholdningsanlegg med tilhørende app-butikk for biler, i konkurranse med Apple og Google.

Mange i bilindustrien frykter de amerikanske gigantene og stoler mer på et selskap de har samarbeidet med i kanskje hundre år.

Mange spillere 

Men det er ikke bare Apple og Google som vil ha tak i dette markedet.

Mange av de enkelte bilprodusentene, som Volvo, Mercedes, BMW og andre driver egne nettskyer slik at bilene kan «ringe hjem».

Det er viktig for å holde på kundene. I tillegg ønsker telegiganter som Ericsson å drive nettskyen for bilprodusentene.

Hvem som lykkes best er et åpent spørsmål, men Bosch sin IoT Cloud har en innretning som er mye bredere enn en industri og det kan være et godt argument.

Det å koble sammen en smart bil med et smart hus kan gi unike muligheter.

Skyparkering

– Noen av disse applikasjonene er det vi kaller sosiale hvor ting kan samarbeide til beste for folk. Vi jobber med en slik sosial form for parkeringsinformasjon. Biler som kjører i byer kan bruke ultralyd og andre sensorer til å se inn mot veikanten og identifisere ledige parkeringsplasser. I tillegg kan vi komplettere informasjonen med sensorer på fortauet. Den informasjonen kan de sende data opp til nettskyen. For oss er det et datagrunnlag vi kan benytte til å generere sanntidskart til bilistene over ledige parkeringsplasser. På den måten blir det veldig mye enklere å sette fra seg bilen. Det sparer tid og ergrelser for folk, men like viktig er virkningen på miljøet. I mange byer utgjøres opptil 30 prosent av trafikken biler som leter etter parkering. Med enkel programvare i skyen kan vi både løse et miljøproblem og gjøre livet bedre for bilistene, sier han.

Parkering: Bosch vil bruke sensorer i biler og på bakken til å identifisere ledige parkeringsplasser. På den måten tror de biltrafikken i byer kan reduseres vesentlig. <i>Foto: Bosch</i>
Parkering: Bosch vil bruke sensorer i biler og på bakken til å identifisere ledige parkeringsplasser. På den måten tror de biltrafikken i byer kan reduseres vesentlig. Foto: Bosch

Denner tror dette bare er starten på en utvikling som vil endre både trafikken, industrien, energisparing og gi oss smarte byer og smarte hus.

Ikke bare i skyen

Selv om det er IoT Cloud som er den store nyheten understreker Denner er at ikke alt kan være koblet til nettet hele tiden.

– Noen apper må kunne kjøre selvstendig på enheten enten den er en bil, en maskin eller et hus. Vi kan ikke la en bil krasje fordi den ikke har nettkontakt. Slike apper kjøres som det vi kaller en digital tvilling. Den kjører på de både på enheten og i skyen, men hver av dem kan kjøre uavhengig av den andre og synkronisere når det er nettforbindelse.

Starter i Tyskland

Bosch nye nettsky vil startes opp og driftes i Tyskland. I år vil den være forbeholdt Bosch egne løsninger, men allerede neste år vil den åpnes for partnere.

Ifølge Bosch-sjefen vil de etablere en åpen løsning hvor partnerne kan ha sine egne hybridløsninger i form av egne datasentre som utveksler data mot Bosch-skyen.

Når driften av nettskyen er moden nok vil Bosch gå inn i andre land. De ser verdien av å kunne lagre data lokalt i hvert land.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.