OFFSHORE

Bøyetak på tankerne

Finn Halvorsen
7. juni 2005 - 10:15
Vis mer

ARENDAL: Advanced Production and Loading (APL) ligger fint til på bryggekanten i Kolbjørnsvik på Hisøy utenfor Arendal.

Der treffer vi to av toppene i selskapet, administrerende direktør Carl K. Arnet og Fredrik Major, som har ansvar for forretningsutvikling i Europa.

I en smule jet-ørske etter et nylig avsluttet OTC-besøk i Houston, forteller de om stor interesse for selskapets produkter på messen. Kanskje spesielt for løsningen til verdens første offshore LNG-terminal, som ble offisielt åpnet en måneds tid før utstillingen i Mexico-gulfen 186 kilometer utenfor kysten av Louisiana.

– Til tross for stor blest, var det forbausende få på OTC som hadde hørt om dette prosjektet. Teknologisk bygger løsningen på vår velprøvde teknologi fra anvendelser i Nordsjøen. Med en kontraktsverdi på over 30 millioner dollar fra oppdragsgiver Excelerate Energy, var dette en betydelig milepæl for oss, sier Arnet.

Leveransen kan også på sikt vise seg å være gull verdt for Arendal-selskapet. Excelerate jobber allerede med fem andre lignende prosjekter i USA og 22 på verdensbasis. Arnet presiserer dog at det langt fra ligger noen automatikk i at APL får leveransene til disse.



Miljø og sikkerhet

– Men vi har allerede en konkret forespørsel fra et annet selskap som samarbeider med Leif Høegh om samme konseptet, sier han.

Grunnen til den store interessen er knyttet til miljø- og sikkerhetsaspekter. Det er stor etterspørsel etter gass. I USA er den innenlandske produksjonen av gass synkende, men forbruket øker. Det betyr økt import av LNG. Men det er ikke mange steder man ønsker landbaserte terminaler for lossing av LNG-skip, særlig ikke i tilknytning til tett befolkede strøk.

Offshore LNG-terminaler basert på APLs STL-teknologi (Submerged Turret Loading) representerer dessuten et mer kostnadseffektivt og fleksibelt alternativ for levering av gass i forhold til både landbaserte terminaler og offshore betongterminaler, som også er under vurdering i enkelte markeder.

APL ble etablert i 1993 av Statoil og Marine Consulting Group, som senere ble Hitec Marine. Ideen var å levere lastesystemer til flytende produksjonsenheter offshore. De skal sørge for koblingen mellom havbunn og fartøy. En av de første installasjonene var til Heidrun på Haltenbanken.

– Dette er ett av de mest stormutsatte områdene i oljeindustrien. Likevel har systemet vært i drift i mer enn ti år og levert over 650 millioner tønner olje med en gjennomsnittlig oppetid på mer enn 99,9%. Det er bedre enn om man hadde hatt direkteforbindelse til land med rørledning, sier Major.



Nytt liv

APL har produkter både for feltutbygginger med faste oljeplattformer og for utbygginger som baserer seg på flytende enheter. Takket være APLs teknologi har mange tankskip forlenget sine liv. Nye og skjerpede sikkerhetskrav fra internasjonale skipsfartsmyndigheter, blant annet krav om dobbeltskrog og alder under 25 år, gjør at ellers godt sjødyktige skip ikke lenger kan gå i internasjonal tankfart.

I stedet for å bli sendt til India for hugging og ende som skrapjern, går mange av disse skipene i dokk for ombygging til flytende produksjonsskip på oljefelt verden over. Det har vært en økende etterspørsel etter slike skip de seneste 15 årene etter hvert som stadig mer av verdens oljeproduksjon foregår på dyp over 150 meter, der faste plattformer er mindre egnet og konverterte skip kan være en kostnadseffektiv løsning.



Produserer ikke selv

Ved APLs hovedkontor er det ingen produksjon. Ei heller ved selskapets kontorer i Houston, Paris, Rio de Janeiro eller Kuala Lumpur. – All produksjon foregår hos underleverandører. Vi har kontraktspartnere på alle kontinenter, helt fra lokale produsenter på Gjerstad til internasjonale leverandører i Kina. Vi er avhengig av til enhver tid å kjøpe der prisen og kvaliteten er den rette. Dessuten stilles det i mange prosjekter krav om lokal produksjon, sier Major. Som et eksempel på store prisutslag nevner han en kontrakt i Mexicogolfen som krevde åtte ankere, hvert på 70 tonn. Til tross for betydelig fraktutgifter gikk bestillingen av disse til en kinesisk leverandør.

Arnet og Major er enige om at APL også i fremtiden må utmerke seg ved lure løsninger for å kunne hevde seg i den beinharde internasjonale offshorebransjen. De er ubeskjedne nok til å fremheve APL som ledende i så måte på sitt felt de siste ti årene. Ett eksempel er at de var først ute med å bygge inn flyteelementer i sine systemer slik at de kan slepes ut til feltet. – Et kranskip koster rundt en million kroner pr. dag, mens slepebåter går for 10–15 prosent av denne prisen. Det gir store besparelser, sier Major.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.