Et halvt år etter at den ble rullet ut av hangaren, har Bombardier fløyet CSeries for første gang.
C-serien er kort- og mellomdistansefly som kommer i to utgaver, CS100 og CS300, med 110 til 160 seter. CS100 er først ut.
150 minutter
FTV1 (first flight test vehicle) tok av fra Mirabel lufthavn klokka 09.55 lokal tid mandag, og landet igjen på samme sted etter to og en halv time i lufta.
På jomfruferden var CS100-flyet, som er registrert som C-FBCS og har serienummer 50001, oppe i en høyde på 12 500 fot i en flyfart på 230 knop (426 km/t).
Rundt tre tusen ansatte, kunder, partnere og leverandører var til stede på flyplassen, som ligger like vest for Montréal i provinsen Québec, for å bivåne jomfruferden.
På Mirabel har motorprodusenten Pratt & Whitney et nytt anlegg. P&W leverer sin nye girede turboviftemotor til C-serien (PW1500G).
På samme sted er også sluttmonteringsfabrikken for C-serien i ferd med å bygges.
Les også: Sju jomfruferder i én video
Lanseringsoperatør
Konsernsjef Knut A. Solberg i Braathens Aviation var ikke blant dem som var til stede i Canada for å få med seg den første flygingen.
Som mange andre nøyde han seg med webcast. (Se en rekapitulasjon av denne i videovinduet øverst).
Imidlertid er han og Braathens Aviation først med å ta i bruk den nye flytypen, som såkalt «launch operator».
Under flyshowet på Le Bourget i Paris i 2011 bestilte Braathens Aviation ti CSeries fordelt på fem CS100 og fem CS300 med opsjon på ytterligere ti fly.
Disse flyene skal fly for konsernets Malmö Aviation og skal erstatte selskapets Avro RJ 100-maskiner.
– De første to flyene vil nok fases inn ganske varsomt med relativt liten produksjon til å begynne med. I og med at vi eier Avro-ene selv, kan vi styre dette helt på egen hånd, sier Solberg til Teknisk Ukeblad.
Les også: Det nye Braathens-flyet er snart i lufta
Venter på ny leveringsplan
Solberg har selv erfaring med at det å sette i drift tidligere produksjonseksemplarer av en flymaskin kan være problematisk.
Han peker på hvordan SAS Commuter strevde med sine Dash 8 Q400 - også dette et fly fra Bombardier - som var belemret med mye tekniske problemer de første driftsårene.
– Dette var en flytype som ikke var ferdig utviklet da det ble levert. Det vil C-serien være, understreker han.
CSeries er blitt om lag et år forsinket i forhold til framdriftsplanen som lå til grunn da Braathens Aviation bestilte sine fly. Da var planen å levere de første flyene ved årsskiftet 2013/2014.
I utgangspunktet skal flytestprogrammet vare i ett år. Ytterligere fire fly skal delta i sertifiseringsprosessen.
– Vi får en ny leveringsplan fra Bombardier i løpet av den nærmeste tiden. Det ligger an til leveranse høsten 2014. Men om det blir 12, 13 eller 14 måneder fra nå, vet vi ikke sikkert, sier Solberg.
Les også: Kjos kan hente 80-tallets framtidsfly
Kan trenge flere fly
Hva Braathens Aviation gjør med opsjonen på ti fly, gjenstår å beslutte.
– De første to årene med C-serien blir veldig avgjørende. Vi vurderer faktisk også et scenario der vi trenger noe mer enn de ti flyene, forteller konsernsjefen.
Les også: Braathen vil fly i Norge igjen