Brannsjef Terje Rosén i Søndre Follo får ansvaret dersom det skulle oppstå brann i Oslofjordtunnelen. Han har påpekt at tunnelen bør videoovervåkes og ga pålegg om dette allerede da tunnelen skulle bygges.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern opphevet pålegget fordi brannloven ikke gjelder før tunnelen er satt i drift.
Nå har Rosén hatt en brannøvelse i tunnelen. På bakgrunn av denne sendte han på nytt en innstilling om å få installert videoovervåking. Saken tas opp i brannstyret 24. oktober. Går det inn for video, vil pålegget gå til Vegdirektoratet.
Sjefingeniør Jan Erik Henning i Vegdirektoratet står på at det er veinormalene som skal følges ved utrustning av tunneler. Normalene er nå under revisjon og i den forbindelse kjøres en kost/nyttevurdering av alle sikkerhetstiltak i tunneler. Men det er Direktoratet for brann og eksplosjonsvern som tar den endelige avgjørelsen dersom Vegdirektoratet anker en innstilling om videoovervåking.
– Nå ønsker dessuten fylkesmannen i Oslo og Akershus og vegsjef Stein Fyksen i Akershus videoovervåking. Erfaringer viser at ingen annen varsling er så rask. Og brannvesenet blir bedre i stand til å utføre en sikker jobb – både med tanke på trafikantene og brannvesenets egne innsatsstyrker, sier Rosén.
I utgangspunktet er Oslofjordtunnelen en sikker strekning med 19 havarinisjer og fire snunisjer. Det er brannslokkere for hver 125 meter og 14 brannvannskummer. Men lengste rømningsvei vestover er 2,3 kilometer og fem kilometer østover.
Tunnelen er dimensjonert for en 5MW brann. En trailerbrann kan utvikle mellom 30 og 50 MW. Det er et tankekors.