IKT Norge er bekymret over undersøkelsen som viser store forskjeller i bruk av digitale hjelpemidler i norsk skole.
Les mer: Digitale skiller mellom norske elever
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Løft
– Dette betyr at skolene ikke har mulighet til å gi elevene digital kompetanse. Regjeringen må nå gå inn for et skikkelig løft for ikt i skolen, sier Heidi Austlid, direktør for myndighetskontakt i IKT Norge.
Urovekkende
Hun mener at kartleggingen bekrefter en utvikling bransjen har sett over lenger tid.
– Det er et urovekkende skille mellom grunnskolen og videregående opplæring. Utstyrssituasjonen er ikke god nok i grunnskolen, og det er for store forskjeller i fagenes bruk av ikt. Vi er bekymret over lav bruk av data i fag som naturfag og matematikk, sier Austlid.
Må stille krav
Nå krever organisasjonen at regjeringen og nasjonale myndigheter stiller krav til satsing på it i skolen og bruk av datahjelpemidler i denne sektoren.
Møte med ministeren
– Vi kommer til å be om et møte med kunnskapsministeren for å drøfte situasjonen og hva som kan gjøres for å bedre den. Bransjen ønsker å stille opp for å gi norsk skole et nødvendig løft innenfor pedagogisk bruk av ikt, sier direktøren.
Her er mer om IKT Norges politiske saker:
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Hva stopper digital næringsutvikling?