En gammel såpeopera ser ut til å nærme seg slutten:
Brasilianske myndigheter meddelte onsdag at de vil kjøpe kampfly fra Sverige: Gripen NG.
Målet er å kjøpe minst 36 av nestegenerasjons Gripen, altså Jas-39 E/F.
Men først skal det selvsagt forhandles.
Teknologioverføring
Ifølge Saab var tilbudet deres til Brasil en pakke bestående av kampflyet med støttesystemer pluss omfattende teknologioverføring, finansiering og langvarig bilateralt samarbeid mellom svenske og brasilianske myndigheter.
– Jeg er veldig stolt over tiltroen brasilianske myndigheter viser til Gripen NG. Vi ser fram til å levere vårt verdensledende og rimelige kampfly og til å starte det planlagte industrielle samarbeidet, sier Saab-sjef Håkan Buskhe i en pressemelding.
Nettopp lovnaden om teknologioverføringer ble avgjørende, får nyhetsbyrået Reuters opplyst på regjeringshold i Brasilia.
Sveriges utenriksminister Carl Bildt skriver på Twitter at beslutningen er en hyllest til svensk teknologi og konkurranseevne.
Les også: Alle norske kampfartøy får fjernstyrte våpenstasjoner
Gripen-land nummer sju
Saab har også gått seirende ut av kampflyanskaffelsen i Sveits med sitt tilbud om 22 Jas-39E. Dette kampflykjøpet skal imidlertid opp til folkeavstemming i løpet av 2014.
Dagens Gripen-versjoner blir operert av Sverige, Sør-Afrika, Ungarn, Tsjekkia og Thailand.
Dessuten er flyet fortsatt en kandidat i den utsatte danske kampflykonkurransen.
Ifølge den godt informerte forsvarsbloggeren Carl «Wiseman» Bergqvist, som er intervjuet av Aftonbladet, kan teknologioverføringen fra Saab til brasiliansk flyindustri dessuten føre til muligheter for ytterligere eksport til Sør-Amerika.
Parallelt med prosessene i Sveits og Brasil, har Saab nå fått bestilling hjemmefra. Försvarets materielverk (tilsvarer FLO i Norge) har inngått en avtale som blant annet inkluderer oppgradering av 60 Gripen C til Gripen E.
Les også: Vil du bli Gripen-ingeniør?
Boeing/Saab-samarbeid
Brasils anskaffelsesprosjekt F-X har pågått i snart 15 år. Som en kriseløsning handlet de inn 12 brukte Dassault Mirage 2000 fra Frankrike i 2005 før F-X2 ble innledet.
Da var også Eurofighter Typhoon, Sukhoi Su-35 og Lockheed Martin F-16 med i konkurransen.
Siden har det stått mellom Dassault Rafale, Boeing F-18 E/F Super Hornet og altså Saab.
Det kom nye signaler sist helg, da brasilianske medier meldte at Frankrike hadde fått beskjed om at Dassault Rafale var ute av dansen.
Dermed stod konkurransen mellom Saab og Boeing.
Disse to er ikke bare konkurrenter, men også samarbeidspartnere. Tidligere i desember ble det klart at Saab skal bistå Boeing i deres bidrag i den amerikanske T-X-programmet. Her er det snakk om å utvikle et nytt treningsfly til erstatning for dagens T-38.
Les også:
Luftskip, luftputefartøy, helikopter og fly i ett