DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Brede smil i Mesta: Sikret seg driftskontrakter for 3,1 milliarder

Mesta vant hele ti store driftskontrakter i årets anbudsrunde, noe som bidrar til 3,1 milliarder kroner i omsetning.

 Konserndirektør for Drift og vedlikehold, Kristin Folge, er klar for oppstart av årets kontrakter. Foto: Erik Burås/Samferdsel & infrastruktur.
Konserndirektør for Drift og vedlikehold, Kristin Folge, er klar for oppstart av årets kontrakter. Foto: Erik Burås/Samferdsel & infrastruktur. Foto: Erik Buraas
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. aug. 2022 - 12:30
Konserndirektør for Kontrakt og produksjonsinnsats, Rolf Dale.
Konserndirektør for Kontrakt og produksjonsinnsats, Rolf Dale.

– I denne anbudssesongen oppnår vi et fantastisk resultat! Dette er takket være strålende innsats fra flere og gode synergier, men det er spesielt bra jobbet av kalkulasjonsgjengen. Dette er godt kalkulerte kontrakter som skal gi selskapet god inntjening mange år frem i tid, sier en svært fornøyd konserndirektør for Kontrakt og produksjonsinnsats, Rolf Dale, i en pressemelding fra Mesta.

Økt konkurranse og nye kontraktsformer

Nye trender i anbudsmarkedet gjør at kontraktene baserer seg mer på timespris enn tradisjonelle rundsummer, og gjør det lettere for mindre aktører å delta i anbudsrundene. I tillegg har det blitt en økning av flere mindre driftsoppdrag. Mesta ønsket å gå for de aller største oppdragene.

– Å satse på de større kontraktene har vist seg å være et godt valg for Mesta. Dette er også med å sikre lokale arbeidsplasser i et trygt og solid selskap fremover i tid, sier konserndirektør for Drift og vedlikehold, Kristin Folge.

 Historisk miljø- og bærekraftkontrakt

Tidligere i år klarte Mesta blant annet å sikre seg alle de tre utlyste kontraktene i Østfold, som gjør at selskapet blir en ledende aktør i området. I tillegg landet Mesta oppdraget Gjøvik-Romerike som er Norges første veidriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp var avgjørende i tildelingen.

– For å vinne Gjøvik-Romerike oppdraget var det helt avgjørende å ha en solid agenda på miljø og bærekraft, i tillegg til drift og åpningstid på veinettet. Her scoret vi fullt hus, og det kommer av at i Mesta er vi gode på kontrakter med miljø- og bærekraftsmål, forklarer Dale.

Klare for kontraktsoppstart

Nå nærmer det seg oppstart for kontraktene, og prosjektledere og arbeidslag er klare.

– Vi har strålende prosjektledere og team klare til å starte arbeidet på kontraktene og vi ser frem til gode samarbeid både med Statens Vegvesen og de ulike fylkeskommunene, oppsummerer Kristin Folge.

De ti nye kontraktene med Statens vegvesen og fylkeskommunene som har oppstart 1. september er:

Kontrakt​

Vinnersum (MNOK)​

Gjøvik – Romerike 2022-2027​

435,6​

Land – Hadeland 2022-2028​

230,8​

Østfold – Follo 2022-2027​

463,4​

Østfold Nord 2022-2027​

333,5​

Østfold Sør 2022-2028​

351,6​

Åseral 2022-2027​

26,8​

Hardanger​

243,8​

Nordmøre 2022-2027​

445,2​

Ytre Nordmøre 2022-2027​

351,4​

Tromsø 2022-2027​

194,4​

 Den undersjøiske Nappstraumtunnelen (1780 meter lang) er en del av E10 i Vestvågøy og Flakstad kommuner.
Les også

Vegvesenet prøver igjen: Hvem vil oppgradere Nappstraumtunnelen?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.