Brekkasvingen er en hårnålsving som man ikke venter å finne på en riksveg like utenfor sentrum av en by. Den er så krapp at store lastebiler har problemer med å komme rundt. De har ofte brukt lokalveger for å unngå svingen.
Planene om å fjerne Brekkasvingen fra riksveg 36 er gamle, men først nå blir de realisert. Den er ikke den eneste årsaken til at riksvegen blir lagt om. Strekningen som skal degraderes har mange svinger og generelt dårlig standard. En del av den er så smal at det ikke er markert midtlinje.
Vertikalkurvaturen er også ugunstig. Det blir ikke færre høydemeter å forsere når utbyggingen er fullført, men stigningen fra øst vil bli jevn. Det er den slett ikke nå.
Det østre endepunktet for den nye vegen er Skyggestein, som ligger like ved Geiteryggen flyplass. Det vestre er Skjelbredstrand som ligger ved Fjærekilen, en bukt i innsjøen Norsjø.
Foruten anlegg av 3,5 km ny veg omfatter entreprisen utbedring av 1,6 km gammel veg. Åtte betongkonstruksjoner skal støpes, tre bruer med lengder på 80, 126 og 240 meter, to miljøtunneler med lengder på 30 og 90 meter, en kulvert for gang/sykkelveg og to bekkekulverter. Det skal også etableres to rundkjøringer og tre plankryss.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen med assistanse av Asplan Viak.
Prosjektet blir finansiert over statsbudsjettet selv om det er del av Bypakke Grenland, som er bompengefinansiert. Høsten 2018 blir det fullført.