Fra fysikken husker vi formelen 1/2 mv 2. Dette er energien som trengs for å akselerere et legeme.
Når et kjøretøy stoppes, forsvinner denne energien ut i varme. Når det startes, krever det maksimal energi fra motoren. Så lyse hoder spør seg selvfølgelig hvorfor vi ikke kan nytte energien fra oppbremsingen til hjelp under start?
Mange har forsøkt med svinghjul eller andre mekaniske løsninger. På Isle of Man og i Canada utvikler firmaet SHEP Technologies en hydraulisk løsning.
Systemet består i all enkelhet av en kombinert hydraulisk pumpe/motor og en trykktank. PI Technologies, som eies av Ford, skal prøve ut systemet i en Jaguar. Den store utfordringen er å lage nødvendig elektronikk for å styre systemet.
Systemet fungerer slik at ved oppbremsing pumpes det hydraulikkolje inn i trykktanken. Hydraulikkoljen lagres der inntil oppstart. Da frigjøres den lagrede energien ut i motoren som hjelper til med å sette kjøretøyet i bevegelse. Dermed reduseres behovet for energi fra forbrenningsmotoren.
Resultatet er bedre akselerasjon, lavere forbruk og mindre forurensing, mener de som har utviklet systemet.
Systemet skal være egnet for busser, lastebiler og skinnegående materiell.