I desember ble det gjennomført dekkestøp på sørgående løp, og denne uka ble dekkestøpet på nordgående bru ferdig.
![10 timer tok jobben med å støpe brudekket på til sammen 40 meter. <i>Foto: Martin Vares, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2754/2754367/brenna-3_vares.jpg)
Brenna bruer er to parallelle bruer, hver på cirka 120 meter lengde. Bruene befinner seg vest for den nye Bukkesteinhøgdtunnelen som skal pløye tvers gjennom Sollihøgda.
Onsdag 18. januar ble de siste om lag 40 lengdemetrene av bruoverbygningen i nordenden av brua støpt. 340 m3 betong ble støpt og jobben tok ti timer å utføre.
Dette gjenstår nå
![Brenna bruer er to parallelle bruer, hver på ca. 120 meter lengde. <i>Foto: Martin Vares, Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2754/2754368/brenna-4_vares.jpg)
- Oppfylling av masser opp til brubanen i hver ende av bruene.
- Støp av betongrekkverk for de siste 40,5 lengdemeter bruoverbygning i nordenden av bruene.
- Montering av lysmaster, skiltmaster/skiltportaler.
- Montering av sluk og overvannsledning under bruene for å samle opp alt vann på bruene og lede det bort.
- Montering av støyskjerm på nordgående bru (ikke nødvendig på sørgående bru, da støyskjermen på nordgående bru gir tilstrekkelig effekt for de boligene som må skjermes).
- Landskapstilpassing/tilsåing osv. ved og under bruene.
- Asfaltering og vegoppmerking (våren 2025)
![Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836411/Foto%25202.jpg)
Les også
Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda