Ut fra grunnleggende betraktninger over brennersystemet til en Stirling-motor har han gjennomført en studie, basert på moderne konstruksjons-systematikk, for lav-NOx-brennere. Det brennerkonseptet som har de mest lovende egenskapene, er en såkalt porøs brenner. Denne ble optimert med hensyn til materialvalg og konstruksjon.
Driftsegenskapene, som stabilitet og utslipp, ble kartlagt. Ut fra de målte NOx-utslippene er det trukket konklusjoner om NOx-dannelsesprosessen i porøse brennere som kan brukes til å forutsi utslippene under forskjellige driftsomstendigheter.
Stirlingmotorens prinsipp har en rekke fordelaktige egenskaper som gjør den spesielt godt egnet som drivemaskin i systemer for småskala kraft/varme-kobling.
Betydningen av doktorgradsarbeidet ligger i at fremtidige energisystemer basert på kraft/varme-kobling med lave utslipp kan bidra til CO2-reduksjon.
Avhandlingen har tittelen «Design Aspects of a Low-Nox Burner for a Stirling Engine / Konstruktive aspekter for lav-NOx-brennere for Stirling motorer».
Arbeidet er utført ved Institutt for energi- og prosessteknikk, NTNU, med professor Johan E. Hustad som hovedveileder. Arbeidet er finansiert av Norges forskningsråd og Sigma Elektroteknisk AS.
Klaus Zepter er sivilingeniør (1995) fra Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule i Aachen, Tyskland. Han er ansatt som prosjektingeniør ved Electrowatt-Ekono GmbH i Tyskland.