Det er bare å lære seg begrepet FC med en gang.
Og det står ikke for "football club", men Fuel Cell.
Honda viste 7. mars i Geneve en produksjonsklar FC-bil kalt FCX, så lenge.
Hydrogen og membran
Bilen har en veritikal celle der graviteten hjelper til å trekke sakene gjennom membranene, og til å dra vannet ut etter reaksjonen. Cellen er hydrogenfyrt.
Det bringer oss til det gamle spørsmålet: Hvorfra skal vi få drivstoffet, og til hvilken pris?
Mindre og lettere
FCX går i produksjon neste år og skal i et begrenset antall tilbys markedene i USA og Japan.
Cellen er 20 prosent mindre og 30 prosent lettere enn Hondas tidligere forsøksceller, og yter 95 kW.
Den mater et ganske stort litiumbatteri som driver elektromotorene.
Hele drivlina er lettet og veier nå i underkant av 180 kilo mindre enn i FoU-modellen. Det hjelper i og for seg lite i og med at fabrikken ikke sier hvor tung og stor FoU-prototypen var.
Klar for kulda
Systemet klarer nå start i minus 30 grader C.
Dette er etter Hondas mening den første virkelig brukbare FC-bilen. Men som sagt: Drivstoffet?