Totalt er det nærmere 300 F-35 som opererer fra 15 forskjellige baser rundt om i verden.
I Europa har det fram til onsdag i forrige uke vært kun to F-35-land: Italia og Norge. Nå er det tre, etter at hundreårsjubilanten Royal Air Force (RAF) hentet hjem sine første stealthjagere.
De fire F-35B-flyene landet på sin nye og kraftig oppgraderte hjemmebase RAF Marham i Norfolk 6. juni, to måneder før skjema.
- Doblet flåten på Ørland: Tre nye F-35 landet i Norge
Tre Voyager og et Atlas
Mens det norske forsvaret leier inn amerikanere fra organisasjonen «Defense Contract Management Agency» (DCMA) til å fly flyene over Atlanteren, gjør britene dette selv.
På den 8,5 timer lange flyturen fra U.S. Marine Corps-flystasjonen i Beaufort, South Carolina ble jagerflykvartetten eskortert av til sammen tre Voyager-tankfly i tillegg til et A400M Atlas transportfly med deler og vedlikeholdspersonell i tilfelle flyene av en eller annen grunn ble tvunget til å mellomlande. På slike overflyginger tillates det ikke å fly til nåla nærmer seg null, slik at det ble etterfylt drivstoff hele ni ganger.
RAF har hatt tankflytypen i drift siden 2012. Også Norge blir snart medeiere i sju tilsvarende fly av typen Airbus A330 MRTT (multirolle tank- og transportfly) sammen med Nederland, Luxembourg og Tyskland. De første to maskinene skal leveres i 2020 og får hovedbase i Eindhoven i Nederland samt en framskutt base i Köln i Tyskland.
- Fra seremonien i fjor: Her er F-35 i lufta over Norge med norske flygere
Nye hangarskip
F-35B er den såkalte STOVL-varianten («short takeoff/vertical landing») av kampflyet. Som navnet indikerer, må et F-35B med våpen og fulle drivstofftanker i utgangspunktet ta av konvensjonelt, men det kan lande vertikalt.
Infografikken her viser litt av hvordan britene skal operere F-35B fra de to hangarskipene i Queen Elizabeth-klassen. Disse erstatter de tre skipene i Invincible-klassen og deres Harrier-fly.
Grafikken viser både skihopp-takeoff og forskjellen på vertikal landing (VL) og såkalt «shipborne rolling vertical landing» (SRVL), landing med hastighet framover som gjør at flyet kan komme ned på dekk mer vekt om bord.
F-35B er også i stand til å ta av vertikalt med en begrenset mengde drivstoff om bord. Såkalt VTO-kapasitet er nødvendig for forflytning over korte avstander der beskaffenheten i felt er slik at flyet ikke kan gjennomføre en kort takeoff. Dette ble første gang demonstrert i mai 2013.
F-35B lages også i Italia. Det første eksemplaret ble ferdig på Cameri-anlegget for litt over et år siden.
- Skal ha 30 fly: Nå bygger også italienerne F-35 som kan lande vertikalt
Legendarisk skvadron
Det er 617. skvadron som gjenoppstår som RAFs første operative F-35-skvadron.
617-skvadronen har i nyere tid operert fra Lossiemouth nord i Skottland med Tornado GR4, og er mest kjent for sine demningsbombeaksjoner under andre verdenskrig som ga dem tilnavnet «Dambusters».
Framover skal skvadronen, med personell både fra RAF og Royal Navy, operere fra både Marham og de to nye hangarskipene i Queen Elizabeth-klassen. De første hangarskiptestene skal starte senere i år.
Senere i sommer skal det etter planen flys ytterligere fem F-35B over fra USA. RAF har per i dag 11 F-35B på MCAS Beaufort og flybasen Edwards i California som brukes til testing og trening.
Britene har planer om å anskaffe totalt 138 fly, og deres egen industri er høyst deltakende i F-35-programmet. Ifølge Lockheed Martin er cirka 15 prosent av verdien av hvert fly i gjennomsnitt britiskprodusert.
Britisk-norsk samarbeid
Norge har nå seks F-35A på Ørland og sju fly på Luke AFB i Arizona. I løpet av høsten skal det flys hjem ytterligere tre kampfly.
Den siste trioen med benevnelsene AM-11, AM-12 og AM-13 (serienummer 5205, 5206 og 5207), ble fløyet fra Lockheed Martin-fabrikken i Texas til Ørland 22.mai.
Samme dag fortalte det israelske flyvåpenet (IAF) at de tidligere i vår ble de første til å bruke F-35 i strid. Deres F-35I Adir har blant annet angrepet bakkemål i Libanon og Syria.
Som følge av at Luftforsvaret og RAF for første gang på over 60 år vil operere lignende flytyper, har det lenge blitt jobbet med å inngå ulike samarbeid knyttet til framtidig drift av F-35. Senere har også begge landene bestilt P-8A Poseidon martime patruljefly.
Et tettere forsvarssamarbeid var igjen blant det statsministrene Erna Solberg og Theresa May diskuterte i forrige uke, dagen før de fire F-35B-flyene landet i Norfolk, ifølge NTB-referatet.
Sist de to nasjonene fløy lignende flytyper var en liten periode midt på 1950-tallet da Norge anskaffet F-86 Sabre mens Storbritannia fortsatt hadde en del Sabre bygget på lisens av Canadair fram til de ble erstattet med Hawker Hunter.
- Det første kommer i 2022: Norges nye patruljefly skal angripe ubåter fra 30 tusen fot