Da Teknisk Ukeblad testet andre generasjon Nissan Leaf på forsommeren, erfarte vi at at langturer med flere hurtigladinger kan bety langdryge ladestopp.
Våre målingene viste at Leaf reduserer ladeeffekten helt ned i en tredel av maksimal effekt når batteriet er varmt.
Dette er selvsagt ikke noe særfenomen for de mange norsksolgte leafene. Britiske Leaf-eiere opplever å måtte oppholde seg langt lengre på hurtigladestasjonene enn de så for seg da de anskaffet elbil, og det kan se ut som at det blir mer bråk rundt saken der enn det har vært i Norge.
– Overdrevet ytelse
Ifølge BBC er det flere som mener de har kjøpt et produkt som ikke holder hva det lover. Kringkasteren skriver at ladeproblematikken er i ferd med å bli en sak for det såkalte Advertising Standards Authority (ASA) som vil undersøke om Nissan har bedrevet villedende markedsføring.
Flere britiske Leaf-eiere rapporterer om at bilen lader som normalt de to første gangene - en hjemmelading og deretter en hurtiglading. Det er på dagens andre hurtilgadestopp at ladeeffekten reduseres. Dette er i tråd med hva vi også opplevde på vår test.
– Hvis Nissan bare hadde oppgitt hva bilen faktisk er i stand til å yte, i stedet for å overdrive, ville jeg ikke hatt noe problem med dette, sier en av elbileierne til BBC.
I samme sak er det også flere som klager over den oppgitte rekkevidden på 378 kilometer (NEDC) er komplett umulig å oppnå i virkeligheten. Også vi har erfart at Leaf har et relativt høyt strømforbruk, men at dette var et langt større problem på vinteren enn om sommeren.
17, ikke 50 kW
I den norske Leaf-brosjyra skriver produsenten at bilen kan hurtiglades fra ladevarsel og opp til 80 prosent på 40 til 60 minutter.
Da vi testet Leaf, erfarte vi to dager på rad at bilen nektet å ta mer enn rundt 17 kW på slutten av dagen. Dermed vil reell ladetid være omtrent det dobbelte av det som oppgis.
Samtidig påpeker produsenten at ladetida «avhenger av laderens tilstand, type hurtiglader og dens tilstand, batteritemperaturen og batteristørrelsen såvel som omgivelsestemperaturen».
Nissan i Norge har fortalt Teknisk Ukeblad at ladeeffekten reduseres når batteritemperaturen stiger for å skåne batteriet. Nissan Leaf har ikke aktiv batterikjøling i motsetning til for eksempel Hyundai Ioniq, som vi hadde med på den samme testturen og som vi konstant ladet for full maskin opp til 80 prosent kapasitet.
- Vist fram i Oslo: Byton vil få alle andre elbiler til å virke gammeldagse
Få som hurtiglader
Det er solgt 2.600 nye Nissan Leaf i Storbritannia, omtrent halvparten av det som er solgt i Norge hvor Nissan Leaf toppet salgsstatistikken i mars og april og såvidt ble slått av VW Golf i mai.
Ifølge bilprodusenten har de mottatt ytterst få klager på hurtigladehastigheten her til lands. Det er de færeste som har et kjøremønster der dette vil være et reelt problem.
Nissan henter opplysninger fra kunders bruk av bilen og bekrefter at mindre enn en prosent av kundene deres har behov for å kjøre bilen på en slik måte at det er behov for å hurtiglade flere ganger på en dag.
Norsk elbilforenings årlige spørreundersøkelse fra mai indikerer også at hurtiglading fortsatt er et nisjeprodukt. På spørsmålet «hvor ofte lader du på hurtigladestasjon», svarte kun 1,03 prosent av de 8.741 respondentene «daglig».
- Mer om dette her: – Hurtiglading blir langt viktigere framover