DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Brøytekantene er 10 meter høye - nå er Suleskarveien åpnet

29. mai klokken 12 åpnet Agder fylkeskommune fylkesvei 337/987 fra Brokke til Suleskard og fylkesvei 4224 fra Sirdal til Lysebotn.

Store dimensjoner på brøytekantene langs vegen mellom Sirdal og Lysebotn.
Store dimensjoner på brøytekantene langs vegen mellom Sirdal og Lysebotn. Foto: Fred-Jonny Wikøren
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. mai 2020 - 16:58

– Det er vel bare et par år tidligere at vi har hatt så store mengder snø som i år. Det har vært mye is og veldig hard konsistens på snømassene, så det har vært utfordrende.

Det sier Pål Arnfinn Haugen som har vært med på brøytingen i alle de 30 årene siden vegen åpnet.

Også på vegen mellom Sirdal og Lysebotn har det vært en stor jobb å få åpnet veien.

– Mengdene snø og konsistensen på den har gjort at vi åpner veien litt senere enn vi ellers har pleid, sier byggeleder Fred-Jonny Wikøren i Agder fylkeskommune.

Modell av ny riksvei 4 ved Lygna, der det kommer ny avkjøring til fylkesvei 180 og døgnhvileplass.
Les også

Klaget inn Vegvesenet – ga seg etter at de fikk «loser's fee»

Har frest siden 12. mai

Det har siden 1. mai vært arbeidet med fresing og brøyting av veiene. Fra 12. mai har det vært frest snø på Brokke-Suleskard i verneområdet for villreinstammen i Setesdal vesthei. Fram til den datoen skal det ikke arbeides med brøyting av veien av hensyn til villreinen.

Fresene har jobbet i ett siden 12. mai, for å klare å få veiene åpnet før juni setter inn. <i>Foto:  Agder fylkeskommune</i>
Fresene har jobbet i ett siden 12. mai, for å klare å få veiene åpnet før juni setter inn. Foto:  Agder fylkeskommune

– Av sikkerhetshensyn får ikke kjøretøy over 15 meter kjøre på veien, siden den er for smal til at større kjøretøy kan passere hverandre. Vi oppfordrer alle til å avpasse farten etter forholdene. Brøytekantene er 10 meter på det høyeste, og det gjør at sikten framover ikke er den beste, sier seksjonssjef drift Trond Heia i en pressemelding fra Agder fylkeskommune. Han presiserer at det også er forbudt å parkere på møteplasser langs vegen.

I dag er omtrent 25 prosent av personbilparken i Norge elektrisk. Et realistisk mål er at 80 prosent er nullutslipp i 2035, mener Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
Les også

Politikerne bør enes om et nytt elbilmål

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.