Oslo (NTB-Hans Cosson-Eide): Konseptutvalget leverte sin utredning til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) onsdag formiddag.
Utvalget mener det vil kreve ytterligere utredning for å finne ut om vegen bør legges i tunnel eller bru.
En bru vil redusere reisetiden mellom E6 i Østfold og E18 i Vestfold med opptil 40 minutter. En tunnel vil gi omtrent samme tidsgevinst og koste mindre, men utelukker gående og syklende, skriver Statens vegvesen.
Usikre på bru eller tunnel
– Vi må vite mer om kostnader, teknologiske løsninger, nytten for trafikantene og forhold knyttet til risiko og sårbarhet, før vi kan velge mellom bru og tunnel på strekningen Moss– Horten, sier Per Morten Lund, regionsjef for Statens vegvesen øst.
En bru vil koste mellom 35 og 60 milliarder kroner, mens en tunnel vil koste mellom 15 og 25 milliarder kroner, ifølge utvalget.
Fram til den nye veiforbindelsen er på plass, foreslår utvalget å sette flere og mer miljøvennlige ferjer inn på dagens ferjeforbindelse mellom Vestfold og Østfold.
Vil bygge ut riksveg 23
Utvalget anbefaler også å bygge ut riksvei 23, enten som et nytt løp i Oslofjordtunnelen eller som en bru ved Hurum. Det er billigere å utvide tunnelen, men en bru vil gi større nytte på lang sikt, ifølge utredningen.
Blant de andre forslagene utvalget vurderte, var å bygge en veg- og jernbanebru fra Rygge til Tønsberg eller fra Vestby til Holmestrand. Utvalget har konkludert med at det ikke er marked for en jernbaneforbindelse over Oslofjorden.
Statens vegvesen, Kystverket og Jernbaneverket står bak utredningen, som vil ligge ute på høring til mars. (©NTB)