Prosjektleder Per Bjørn Gjelsten opplyser til Våre Veger at årsaken er forsinkelser med den nye Blakstadbrua (90 meter) som er under bygging. Først tok anbudsbehandlingen mye ekstra tid. Senere er stålleveransene blitt forsinket.
Det er Christie som bygger brua. Samme entreprenør har også bygd Astadbrua (85 meter) på samme strekning.
Foreløpig bompengefritt
Gjelsten forteller at første asfaltlag er kommet på plass på den nesten 10 km. lange parsellen, som får fartsgrense på 90 km/t, ettersom den nye og rette vegstrekningen ligger i god avstand fra bebyggelsen.
I øyeblikket er det bompengefritt mellom Kristiansund og Molde, men det varer bare til 29. mai. En ny, automatisk bomstasjon er under bygging. Med rabatt vil det koste 18 kroner å passere for en personbil.
Forlengelse om noen år?
Det er allerede snakk om å fortsette byggingen av E39 fra Batnfjord (Astad) til Bjerkeset ved Fursetfjellet i retning Molde, men Gjelsten sier at arbeidene først kan påbegynnes om noen år.
-Først skal det gjennomføres en kommuneplan-prosess, så skal arbeidet planlegges. Dermed er det helt uaktuelt å la arbeidene fortsette kontinuerlig.
Delfinansieres med bompenger
Vegen som skal åpnes i mai har en nedbetalingstid som er stipulert til 9 år. Også den nye E39-parsellen må trolig delfinansieres med bompenger. Gjelsten tror ikke det blir to bomstasjoner samtidig mellom Kristiansund og Molde. Trolig vil vegen som nå bygges være nedbetalt før den nye kan åpnes for trafikk.
Kom sent igang
Prosjektleder Alexander Øien i Christie & Opsahl opplyser til Våre Veger at stålet til brua ble bestilt straks kontrakten var underskrevet.
-Stålet ble levert onsdag, innenfor leveringsfristen. Forsinkelsen skyldes derfor utelukkende at vi kom sent i gang. Christie & Opsahl vil gjennomføre byggingen av brua i henhold til avtalt tidsbruk i kontrakten, sier Øien.
Det betyr at brudekket vil bli støpt i slutten av april. I midten av mai kan brua leveres til byggherren, Statens vegvesen.
-Vi vil gjennomføre støpingen av brudekket på en måte som meg bekjent ikke er prøvd i Norge tidligere. Konkret innebærer det at hele brudekket vil bli støpt under ett, sier Øien.