Brua av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Onsdag ettermiddag ved 14.30-tiden ble politiet varslet om kollapsen som skjedde da en lastebil kjørte over, opplyser politiet i Gudbrandsdal. Føreren er skadd og fraktet til sykehus.
– Dette skjedde inne på anleggsområdet. Brua er ikke åpen for fri ferdsel, men brukes av anleggstrafikk i forbindelse med utbyggingen av E6, sier operasjonsleder Ann Karin Sundgården til NTB.
Falt sju meter
Sjåføren av lastebilen ble fraktet til sykehus på Lillehammer. Skadeomfanget er ikke kjent, men mannen behandles for bruddskader, ifølge Gudbrandsdølen Dagningen. Lastebilen falt mellom seks og sju meter rett ned da brua knakk nesten på midten.
Trekonstruksjonen ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer levert av Moelven Limtre AS til den nye motorveien. Den er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over.
– Vi har levert og montert denne brua, men det er Statens vegvesen som har beregnet og konstruert den. Den er én av nærmere 200 trebroer vi har levert opp gjennom årene, men det er første gangen at noe slik skjer, sier administrerende direktør Rune Abrahamsen i Moelven Limtre AS til NTB.
Standardbru
Han reiste onsdag ettermiddag til stedet hvor brua var satt opp sammen med flere andre fra bedriften. Hensikten er å bistå Vegvesenet som umiddelbart startet gransking av ulykken onsdag. Brua er en av totalt seks i tre over nye E6 som skal stå ferdig til høsten. Hele utbyggingen av ny motorveg mellom Fry og Sjoa er stipulert til å koste om lag 7 milliarder kroner.
Abrahamsen sier brua er ulik de andre som også er montert, men at dette ikke er en forklaring på hvorfor det gikk galt. Han håper Vegvesenets gransking vil gi svar på hva som er skjedd.
– Akkurat denne brua er spesiell fordi den har en utforming som er ulik de andre, sier Abrahamsen.
– De andre bruene er tradisjonelle buebruer, mens denne var en rektangulær konstruksjon i tre. Dette er standardbruer som har vært bygget i mange år, både i inn- og utland, sier prosjektleder Øyvind Moshagen for E6-utbyggingen på strekningen Biri til Otta, i Statens vegvesen. (©NTB)