19 representanter for de fem entreprenørene og entreprenør-grupperingene som gikk videre fra prekvalifiseringa til bygging av ny E6 over Mjøsa, var onsdag samlet til Nye Veiers første tilbyderkonferanse for utbygingen av E6 Moelv-Roterud. I tillegg til ny motorveibru over Mjøsa omfatter posjektet nesten ti kilometerfirefelts motorvei på land.
– Vi arrangerer konferansen for å oppnå best mulig kvalitet på tilbudene. Ved å samle alle tilbyderne i samme rom får vi gitt den samme informasjonen om prosjektet og konkurransen til alle de kvalifiserte, samtidig som de får stilt oss viktige spørsmål, skriver Øyvind Moshagen, Nye Veier Innlandets prosjektdirektør, i en melding.
Konferansen ble ledet av Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier. Nye Veiers prosjektteam for utbyggingen av E6 Moelv – Roterud bidrog med faktapresentasjoner og svar på spørsmål fra entreprenørene.
Salget av anleggsmaskiner stuper
Brukravene: Miljø, pris, arkitektur
– Nå gleder vi oss til neste fase av konkurransen. I tilbudet som skal leveres, må entreprenørene svare på prestasjonsmålene for prosjektet generelt og brua spesielt. Angående brua så skal vi ha svar på hvordan entreprenørene skal minimere klimagassutslipp ved bygging, minimere bygge- og levetidskostnader og tilpasse brua til landskapet og området, skriver Moshagen.
Valg av entreprenør blir avgjort i april 2020. Kontraktsverdien er beregnet til 2,5 milliarder kroner pluss mva.
– Når det blir offentliggjort hvem som skal bygge ny motorveibru over Mjøsa, får vi også svar på hvilken bruløsning som svarer best på målene vi har satt. Konkurransen gir industrien og leverandørene betydelig frihet til å velge løsninger knyttet til design, materialvalg og teknologi, skriver Moshagen.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve
Bygges mellom 2021 og 2025
Nye Veier planlegger med byggestart i løpet av 2021 for denne strekningen. Utbyggingen av E6 Moelv – Roterud inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei fra Moelv til Øyer. Hele strekningen skal stå ferdig i 2025.
Oppdraget er lyst ut som en totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i en såkalt samhandlingskontrakt. Dette innebærer at entreprenøren med sine rådgivere skal stå for detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier.
Alle entreprenørene som nå konkurrerer om prosjektet er utenlandske, men fire av grupperingene har norske konsulentselskaper med på laget. Bare kinesiske China Communications Construction Company (CCCC) har tatt med seg all konsulentbistand - så langt i alle fall - hjemmefra.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren
De fem grupperingene som nå konkurrerer om E6-entreprisen er:
FCC Construccion SA (Spania)
Rådgivere:
Rambøll Norge
L2 Arkitekter
Rambøll Danmark
Ramboll UK Limited
Joint venture: Obrascon Huarte Lain S.A. (Spania)/Salini Impregilo S.p.A. (Italia)
Rådgivere:
Sweco Norge
Carlos Fernandez Casado S.L.
Joint venture: N.V. BESIX SA (Belgia)/Rizzani de Eccher S.p.A. (Italia)
Rådgivere:
Multiconsult Norge
AF Gruppen Norge
Aarsleff Norge
Joint venture: Itinera S.p.A. (Italia)/IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. (Japan)
Rådgivere:
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS
ViaNova Plan og Trafikk AS
Norges Geotekniske Institutt (NGI)
China Communications Construction Company (CCCC) Ltd. (Kina)
Rådgivere:
China First Highway Engineering Co. Ltd
CCCC Highway Consultants Co. Ltd.
CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru