Brudd på giret avdekket i ulykkeshelikopteret - samme feil oppdaget også i 2009

Kan være årsaken til havariet.

Her er de to delene av det andre planetgiret avbildet i forkant av de metallurgiske undersøkelsene.
Her er de to delene av det andre planetgiret avbildet i forkant av de metallurgiske undersøkelsene. Bilde: Statens havarikommisjon
1. juni 2016 - 21:05

Tretthetsbrudd på et av planetgirene i hovedgirboksen.

Det kan være den utløsende årsaken til helikopterulykken som kostet 13 liv ved Turøy 29. april.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har onsdag kveld gått ut med en sikkerhetstilråding der de ber europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) ta umiddelbar affære for å sørge for sikkerheten for helikoptertypen H225 Super Puma produsert av Airbus Helicopters - nærmere bestemt hovedgirboksens luftdyktighet.

- Hvordan Easa velger å følge opp dette, blir opp til dem. Men vi anser dette som et svært viktig funn som dessuten indikerer at varslingssystemene som finnes på helikoptrene ikke er tilstrekkelig for å hindre en tilsvarende katastrofal hendelse, sier SHT-direktør William J. Bertheussen til Teknisk Ukeblad.

Samme gir

Ifølge den foreløpige havarirapporten har undersøkelser av to deler av et av planetgirene fra andre trinn i den episykliske modulen i hovedgirboksen (MGB) vist sterke tegn til materialtretthet.

Det er også tegn til avskalling ved bruddflaten, skriver SHT, som for øvrig ikke har lagt ved bilde av dette i den foreløpige rapporten.

Nettopp slike metallfragmenter i oljen skal i teorien bli avdekket av hovedgirboksens magnetdetektorer og varsles via systemet som overvåker helikopterets tilstand, HUMS.

Utmattelsesbrudd på et av planetgirene i andre trinn i den episyklisme moduklen i hovedgirkassa, var den utløsende årsaken til at et AS332 L2, en tidligere versjon av Super Puma, havarerte i Nordsjøen 1. april 2009 og tok 16 liv, konkluderte den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB).

To drivakslinger, én fra hver av de to Turbomeca Makila 1A2-turbinene, driver hovedrotor og halerotor via MGB som reduserer omdreiningshastigheten fra 23 000 rpm til 265 rpm på hovedrotoren.

Dette skjer via flere trinn, først i hovedmodulen plassert nederst i MGB og deretter i den såkalte episykliske modulen som har to trinn med planetgir.

Ved denne ulykken utenfor Skottland fikk flygerne varsel om fall i oljetrykket i hovedgirboksen 20 sekunder før hovedrotoren forsvant. 

Magnetpluggene øverst i girboksen har dessuten blitt modifisert i etterkant av denne ulykken.

Airbus har moderert seg

Bertheussen sier at det er for tidlig å bedømme om det er samme feil som på nytt har utløst en katastrofe.

- Betyr dette at andre faktorer vurderes som mindre interessante?

- Nei, vi holder andre scenarioer åpne, det er som regel flere årsaksfaktorer. De metallurgiske undersøkelsene er fortsatt ikke ferdige, og vi er spente på hva mer disse vil vise oss, sier Bertheussen.

Så sent som 27. mai framholdt Airbus Helicopters at det av sju ulike scenarioer kun var feil ved et av opphengene, nærmere bestemt festet til MGB suspension bar, som var en sannsynlig utløsende årsak til at hovedrotoren løsnet.

I går gikk imidlertid helikopterprodusenten ut med en ny melding der de presiserer at de også mener det trengs nærmere granskning av blant annet scenarioer knyttet til feil i den episykliske modulen.

Kan sette sar-helikoptre på bakken

Norge og Storbritannia har som de to eneste nasjonene i verden hatt et flygeforbud både for EC225LP og AS332L2.

Unntaket har vært for søk- og redningsoppdrag (sar). Både på norsk og britisk sokkel er disse Super Puma-maskinene vesentlig for beredskapen.

- Basert på den svært viktige informasjonen fra havarikommisjonen nå i kveld, vurderer vi sterkt å innføre flygeforbud også for sar-helikoptrene, sier Tom Gøran Jodal, direktør for teknisk avdeling i Luftfartstilsynet, til Teknisk Ukeblad.

Han forventer for øvrig respons fra Easa på SHT-sikkerhetstilrådingen i løpet av kort tid. Det kan innebære at også resten av den globale Super Puma-flåten settes på bakken.

Oppdatert: Luftfartstilsynet har natt til torsdag vedtatt å utvide flygeforbudet til også å gjelde sar-oppdrag.

Britiske luftfartsmyndigheter har på grunn av offentlig fridag 1. juni ennå ikke tatt stilling til om de følger den norske avgjørelsen ennå.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.