Disse oppdragene ble lyst i mai og juni i fjor. Forutsetningen var da som nå at prosjektet som tunnelene og bruene inngår i, skulle være delvis bompengefinansiert. Alta kommune gikk i mot dette fordi man ville at hele beløpet skulle dekkes over statsbudsjettet. På denne bakgrunnen ble anbudsprosessen stoppet av samferdselsminister Kleppa. Senere har de folkevalgte i Alta funnet ut at de ikke kommer noen veg med forslaget sitt, og har godtatt bompengene.
De tre tunnelene er 1 200, 200 og 300 meter lange. Det skal støpes portaler i begge endene av alle tunnelene. Samlet portallengde er 100 meter. Entreprisen omfatter også anlegg av 2 380 meter E 6 i dagen og 1 400 meter lokalveger. De tre bruene har lengder på 50, 52 og 15 meter.
Oppdragene inngår i en omfattende utbedring av E 6 langs vestsiden av Altafjorden. Hele strekningen er 48,8 km lang og går mellom Alta sentrum og Storsandnes. Utbedringen er delt i 7 parseller.
Da tunneljobben ble utlyst i fjor, var bare den lengste tunnelen med. De to korteste inngår i en annen parsell. Vegvesenet har nå bestemt seg for å bygge ut to parseller samtidig. Den ene går mellom Møllnes og Kvenvik, den andre mellom Kvenvik og Hjemmeluft. Lengdene er henholdsvis 4 550 og 4 750 meter.
På parsellen Møllnes-Kvenvik inngår en skråstagbru over Kåfjorden, som er en sidearm til Altafjorden. Byggingen av brua ble utlyst i fjor høst, men det er ikke valgt entreprenør. Vedståelsesfristen er uvanlig lang.
På parsellen Kvenvik-Hjemmeluft skal en strekning på nåværende E 6 utbedres. Den jobben sendes ut på anbud i begynnelsen av mai.
Hele strekningen Møllnes-Hjemmeluft er planlagt fullført sommeren 2013. De totale omkostningene er beregnet til 640 millioner kroner. Av dette skal 160 millioner finansieres med bompenger.