Det var de alliertes eneste jetfly som så kamp under den andre verdenskrig.
Allerede i juli 1944 var Gloster Meteor fra RAFs 616. skvadron i lufta på jakt etter tyske, flygende bomber - V1.
Flytypen ble produsert fram til 1955 i nesten fire tusen eksemplarer. Snart 74 år etter at det ble operativt, finnes det kun fem gjenværende luftdyktige eksemplarer.
To av dem er så langt fra museumsgjenstander du kan komme. Tvert imot brukes veteranene til livsviktig testarbeid hos den britiske utskytningsseteprodusenten Martin-Baker.
Fra frivillige til dukker
– Åtte år etter forrige gang, er vår Meteor «back in action», melder Martin-Baker.
I forrige uke ble det gjennomført utskytningstest i stor høyde ved selskapets anlegg i Chalgrove ved Oxford, like vest for London.
Ifølge produsenten er dette unikt. Ikke bare på grunn av flyet, men fordi de er den eneste utskytningsseteprodusenten som har muligheten til å gjennomføre denne typen testing.
Det er avanserte testdukker som brukes nå, men slik har det ikke alltid vært. På 1940- og 50-tallet brukte Martin-Baker frivillige både til å teste utskytning både på bakken og i lufta.
En av de ansatte, Benny Lynch, gjennomførte hele 31 utskytninger i sin karriere, hvorav 17 var fra flyet.
Martin-Baker ble stiftet i 1929 og var opprinnelig en flyprodusent. Under krigen ble virksomheten styrt utelukkende mot utskytningsseter, og den første utskytningstesten ble gjennomført i 1946. Tre år senere ble et av produsentens utskytningsseter for første gang brukt av en pilot til å redde seg ut av et styrtende fly.
Etter at begge flygerne i et brasiliansk F-5F skjøt seg ut og landet like hele 25. mai, er antall liv reddet i skrivende stund 7.567, ifølge Martin-Baker som holder detaljert regnskap over alle hendelser som involverer deres seter.
Også Gloster Meteor ble etter hvert utstyrt med katapultseter, Martin-Baker Mk1E og Mk2E, og berget til sammen livet til 41 Royal Air Force-flygere.
- Martin-Baker Mk10: På tre uker i 2015 måtte tre personer skyte seg ut av Jas Gripen
Markering med norsk F-35-sete
Deres nyeste sete som skal blir ferdig kvalifisert i løpet av 2018 heter Mk18 og skal blant annet brukes i kommende koreanske KF-X-jagere og USAs kommende treningsfly som skal erstatte dagens T-38 Talon. Hvem som vinner den såkalte T-X-kontrakten er ennå ikke klart.
Etter at Northrop Grumman og BAE Systems trakk seg, er det tre konkurrenter: Boeing og Saab stiller med et nydesignet fly, Lockheed Martin stiller med en oppgradert T-50A, opprinnelig utviklet sammen med Korea Aerospace Industries (KAI), mens Raytheon og den europeiske partneren Leonardo stiller med T100 - et treningsfly basert på italienske M-346 (og russiske Yak-130).
Martin-Baker har en markedsandel på over 50 prosent og har også produsert utskytningssetene i de nyeste norske kampflyene, F-35A fra Lockheed Martin.
I august i fjor markerte produsenten at de hadde levert US16E-sete nummer 300 til F-35-programmet. Og dette var faktisk et norsk fly. Utskytningssetet befinner seg i dag i AM-10, ett av tre F-35 som landet på Ørland første gang 3. november i fjor.
F-16-flyene er derimot utstyrt med ACES II, et utskytningssete som opprinnelig ble utviklet av McDonnell Douglas og som nå befinner seg under den digre United Technologies-paraplyen.