Til høsten slippes Taycan, Porsches første helelektriske bil, løs på verdens landeveier. Men det er ikke bare bare selve bilen som skal bli miljøvennlig – også kraften som trengs for å produsere bilen skal nå bli grønn.
- Mercedes-Benz EQC: Nå er prisen på Mercedes-elbilen klar
Porsches kraftverk på biogass
Den tyske sportsbilprodusenten har utviklet to nye såkalte kogenerasjonskraftverk i Stuttgart, for å redusere klimaavtrykket ved produksjon av Taycan.
Kogen-kraftverkene lager både elektrisk kraft og varme samtidig, ved at varmen som utvikles i energiproduksjonen ikke slippes ut i det fri.
Porsches nye kraftverk går på biogass, og produserer to megawatt hver. Ifølge Porsche skal 90 prosent av varmen som genereres i kraftproduksjonen brukes til å varme opp fabrikker og kontorer, til kraftkrevende tørkebokser for nylakkerte biler, varmtvann for de 12.000 ansatte i Stuttgart-Zuffenhausen.
Søppel fra Stuttgarts innbyggere
– Målet vårt er ikke bare å produsere en CO2-nøytral nullutslippsbil, men å ikke lage miljøavtrykk i det hele tatt, sier Porsche-toppen Albrecht Reimold i en pressemelding.
De to nye kraftverkene kommer i tillegg til to allerede eksisterende kraftverk, som så langt har vært drevet på naturgass, men som nå skal over på biogass. På sikt vil Porsche drifte kraftverkene med bioenergi utviklet fra søppelet fra Stuttgarts innbyggere.
Lynkjapp lading
Den firedørs, elektriske Taycan skal introduseres i slutten av 2019. Noen sinke blir den ikke. Bilens elmotorer skal yte rundt 600 hestekrefter. Den skal gå fra 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, og ha en antatt rekkevidde på rundt 400 km.
Også ved hurtigladerne skal det gå unna: Porsche har utviklet et 800 voltssystem i bilen, som gjør at man ved optimale forhold skal kunne lade 80 prosent av batterikapasiteten på 15 minutter.
- Gjenoppliver BMW Isetta: «Det rullende kjøleskapet» Microlino sparkes i gang igjen