I 2012 lanserte Subwing AS en ny type undervannsleke, Subwing. Den nye vannsporten lagde et stort splash og den da 20 år gamle oppfinneren Simon Sivertsen vant Merket for god design under Designdagen.
Senere samme år dukket interessenter opp fra et noe uventet hold. Det norske brannvesenet kom på banen og så muligheten for å bruke Subwing til å lete etter savnede personer.
Også politiet i Dubai viste interesse tidlig.
Undervannsvinger
Det originale designet til Subwing er relativt enkelt, det består av to sammenkoblede vinger med håndtak. Vingene festes med tau til en båt, for å manøvrere endrer man på vinklene på de to vingene.
I samarbeid med dykkere fra Brannvesenet testet de ut Subwing i løpet av sommeren 2012 som et mulig verktøy i leting av savnede personer.
– Testingen gikk veldig bra! Brannvesenet sa at dette går de for. Nå gjelder det bare å få ferdig prototypen, sa markedssjef Mats Westgård den gang.
Les også: Her starter Hærens største prosjekt
Klare til bruk
Nå er altså prototypen ferdig – Subwing SAR.
Den nye redningsversjonen er nokså lik, men er noe mer avansert og kun laget for profesjonelt bruk. Den nye prototypen har blant annet fått et sete som skal gi avlastning til armene.
Setet er implementert for at dykkeren kan ha på tungt utstyr over tid uten at man mister blodtilførselen til bena. Setet gjør også at dykkeren kan slippe vingene en liten periode uten å falle av.
Subwing SAR er 1,2 meter bred, 1,4 meter lang og veier 5,5 kg.
– Dette er et produkt vi har jobbet mye med, dette er den fjerde og forhåpentligvis siste prototypen, forteller Kjetil Sivertsen, teknisk leder i Subwing AS.
Les også: Dette flyet kan tanke 12.000 liter vann på 14 sekunder
Bra i elver
Utviklingen har skjedd i samarbeid med Kristiansandsregionen Brann og Redning (KBR) som har testet Subwing SAR grundig og gitt kommentarer og tilbakemeldinger
De har allerede mottatt to prototyper som henger på veggen på brannstasjonen, klare til brul.
– Subwing SAR er veldig gunstig til bruk i elver og stryk med strømmer som gjør det tyngre for dykkere å svømme selv. Med Subwing SAR kan de spare på kreftene i tillegg til at man kan styre frem og tilbake slik at man får søkt over større områder, forteller Brannsjef i KBR Jan Røilid.
I Kristiansand-regionen renner det tre elver som gjør undervannsvingene til et nyttig verktøy om det skulle skje ulykker ved en av disse.
Skal effektivisere leting
Subwing SAR skal gi dykkere mulighet til å søke over større områder med mindre anstrengelser.
Med en maksfart på fire knop skal undervannsvingene i teorien gjøre det imulig å søke igjennom et område på 20 fotballbaner i løpet av en time, med forbehold at sikten er omtrent ti meter.
Med undervannsvingene kreves det et team på tre personer - en dykker, en båtfører og en person ombord i båten som skal ha kontakt med dykkeren via radio.
– Grunnen til at vi startet dette prosjektet er at vi i fjor så at det manglet en god måte å lete etter savnede under vann på. Effektivitet og hurtighet er viktig i sånne situasjoner og det føler jeg at vårt produkt bidrar med, avslutter Sivertsen.
Les også:
Verdens raskeste marinefartøy: Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø
Hybrid amfibiefly skal frakte folk til hytta
Disse dyrene har superkrefter som industrien streber etter å gjenskape