Feilen førte til at en skjøt som føyer sammen to langsgående bjelker på brua, ble kraftig underdimensjonert og bygd med bare 27 prosent av planlagt kapasitet.
Brua skulle tåle en belastning på 65 tonn, men kollapset da en tømmerbil som veide 31 tonn kjørte over den.
– Brua var så lang at det måtte brukes to limbjelker som måtte skjøtes, og det ble valgt å legge en skjøt midt på brua. Denne skjøten ble for svak og røk på grunn av overbelastning, sa Morten Bjerkaas i entreprenørselskapet Reinertsen AS på pressekonferansen.
Oppdaget feilen torsdag
Selve beregningsfeilen ble gjort hos prosjekteringsselskapet. Reinertsen selv oppdaget feilen og informerte prosjektledelsen om dette torsdag.
Allerede 8. oktober i fjor ble det under monteringen av brua oppdaget et avvik på brua. Midt på brua er det beregnet en nedbøyning som skal være på 66 millimeter. Det ble oppdaget at nedbøyningen var på 64 millimeter, men dette ble funnet å være innenfor sikkerhetsmarginen, og derfor ble det ikke gjort mer med avviket, opplyste prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.
Alle tegninger og beregninger var godkjent, og internkontrollen både i Reinertsen AS og Vegdirektoratet klarte ikke å fange opp feilberegningen, opplyste Bjerkaas som sammen med de andre oppmøte fra prosjektledelsen ga uttrykk for lettelse over at lastebilsjåføren ikke ble alvorlig skadd i ulykken.
Vet ikke hvorfor
– Hvorfor feilen ikke har blitt avdekket i vårt kontrollarbeid, vet vi ikke. Det er fortsatt kort tid siden prosjekteringsfeilen ble påvist – og vi har ikke alle svarene ennå. Dette er noe av det som vi selvsagt skal se på videre framover, sier Marit Brandtsegg, som leder Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.
Limtrebrua kollapset onsdag ettermiddag, og en lastebilsjåfør pådro seg bruddskader i forbindelse med kollapsen.
Det er levert totalt ni bruer i Norge som har lik konstruksjon som denne brua. Statens vegvesen opplyste på pressekonferansen at de fire andre trebroene som er levert til arbeidet med den nye motorveien, er gjennomgått uten at den samme feilen er funnet. (©NTB)